آمادگی اتاق قزوین برای احداث سرای ایرانیان در کنیا

به گزارش مجله مدیاپلیر، نشست تخصصی بازار شناسی شرق آفریقا و کشور کنیا با حضور سفیر ایران در نایروبی (پایتخت کنیا)، رئیس اتاق قزوین، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قزوین، مدیران تشکل های مالی و علاقه مندان به تجارت با آفریقا در سالن اجتماعات اتاق قزوین برگزار گردید.

آمادگی اتاق قزوین برای احداث سرای ایرانیان در کنیا

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین در این نشست، کنیا را دروازه ورود فعالان مالی استان به کشورهای شرق آفریقا عنوان نمود، و گفت: اتاق بازرگانی قزوین در حال حاضر تعیین کشورهای شرق آفریقا به شمار می رود و این ظرفیت هم اکنون فراهم است تا نگاه ویژه ای به بازار کنیا استان باشیم.

مهدی بخشنده به وجود ظرفیت های مالی ویژه، فناوری به روز و زیرساخت های لازم در استان قزوین اشاره نمود و اضافه نمود: همه شرایط لازم برای ایجاد رابطه مالی با کشور کنیا فراهم است و با توجه به استقبال بعضی از سرمایه گذاران قزوینی در حوزه صید ماهی و سرمایه گذاری روی محصولات کشاورزی و صنعت در کنیا، این امکان وجود دارد که حتی سرای ایرانیان (مجتمع های اقامتی، تجاری) در کشور کنیا راه اندازی گردد.

ریس اتاق قزوین در ادامه به صادرات غیرنفتی و افزایش فراوریات در قزوین اشاره نمود و گفت: قزوین اکنون فقط به عنوان یک استان صنعتی شناخته نمی گردد و با حمایت سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی امروز صندلی مهمی در فراوریات متنوع کشاورزی و صدور خدمات فنی و مهندسی دارد.

بخشنده به فضای تحریمی در روابط اقتصاد بین المللی پرداخت و گفت: افق بخش خصوصی در کشور، ایجاد مالی مبتنی بر توسعه صادرات غیرنفتی است که خوشبختانه به لطف تحریم نمایندگان خارجی این مهم روزبه روز در حال افزایش است.

در ادامه جعفر برمکی، سفیر ایران در کنیا گفت: این کشور به همراه بازار شرق قاره آفریقا فرصت بسیار خوبی برای فعالیت فراورینمایندگان ایرانی به شمار می رود. فضای حمایتی که اکنون در کشور کنیا وجود دارد، این امکان را فراهم می سازد تا اولویت اصلی با فراورینمایندگان ایران باشد و صادرنمایندگان در اولویت بعدی قرار گیرند.

او اضافه نمود: در حال حاضر 6 کشور ازجمله کنیا عضو شورای مالی شرق آفریقا هستند و این موضوع سبب می گردد محصولات فراورینمایندگان ایرانی با مهر تأیید کنیا در بازارهای شرق آفریقا توزیع گردد.

برمکی به سیاست ها و افق مالی کنیا و کشورهای شرق آفریقا پرداخت و یادآور شد: معاهده ای در این قاره مطرح شده که تا 20 سال آینده 60 درصد سهم صادرات و توزیع کالاها در آفریقا از داخل همین قاره صورت پذیرد و این مسئله باعث می گردد که حضور فراورینمایندگان در کنیا بسیار ارزشمند باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در نایروبی به فرصت های ویژه کنیا برای فراورینمایندگان اشاره و توضیح داد: هزینه نیروی کار بسیار ارزان، نبودن موانع گمرکی و امکانات بکر مالی باعث شده تا فراورینمایندگان ما بتوانند با خیالی آسوده به توسعه مالی در این کشور بپردازند.

برمکی در ادامه به جمعیت یک میلیارد و 200 میلیون نفری قاره آفریقا اشاره و تأکید کرد: این تعداد جمعیت به همراه وسعت قاره آفریقا باعث شده تا حتی اگر چین و کشورهای اروپایی هم به بازار آن وارد شوند، بازهم فرصت برای فعالیت فراورینمایندگان ایرانی وجود داشته باشد.

به گفته او، فراورینمایندگان ایرانی می توانند بخشی از فراوری یا تمام عملیات فراوریی خود را در قاره آفریقا انجام دهند که این موضوع به ظرفیت و شرایط خودشان نیز بستگی دارد.

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین گفت: برای توسعه مبادلات تجاری و افزایش صادرات بین قزوین و کنیا با توجه به علاقه بخش خصوصی استان، ایجاد نمایشگاه فراوریات قزوین در این کشور آفریقایی رو به توسعه لازم است.

حمیدرضا خانپور گفت: طی نشست های قبلی با فعالان تجاری کشور کنیا قرار بود که بخشی از ساختمان سابق سفارت خانه ایران در کنیا به عنوان نمایشگاه دائمی محصولات قزوین استفاده گردد.

او همچنین اظهار کرد: نمایش فراوریات صنایع، کشاورزی و خدمات مهندسی در کشور کنیا سبب می گردد تا زمینه همکاری و مبادلات تجاری بین 2 کشور ایران و کنیا افزایش یابد.

خانپور با بیان اینکه امکان صادرات و فراوری محصولات صنایع ساختمان و کشاورزی قزوین به کنیا فراهم است، گفت: در حال حاضر این شرایط فراهم است که انواع محصولات کاشی، سرامیک، خانه های پیش ساخته، بتنی، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی مانند بیسکوییت به کشور کنیا صادر شده و یا در آن کشور فراوری گردد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین، وجود شرکت های قطعه ساز در شهرک های صنعتی استان را یکی دیگر از ظرفیت های مهم در مبادلات تجاری با کنیا عنوان نمود و گفت: در حال حاضر 150 قطعه ساز خودرو در استان قزوین وجود دارد و 700 تا 800 قطعه لازم برای ساخت یک خودرو را فراوری می نمایند.

خانپور یادآور شد: هم اکنون بیشتر واحدهای صنعتی قزوین که توسط سرمایه گذاران خارجی احداث شده اند در حال طرح توسعه دوم و سوم هستند و ما می توانیم از حضور سرمایه گذاران کنیایی نیز در این راستا بهره مند شده و شرایط ویژه و خاصی را برای آنها در نظر بگیریم.

او یادآور شد: انتظار داریم بخش خصوصی با صندلی بالایی که نسبت به بخش های دولتی دارد، بتواند روابط مالی جدیدی را با کشور کنیا ایجاد کند و استان قزوین به لحاظ پشتوانه بسیار قوی خود در حوزه صنعت و کشاورزی می تواند این مهم را محقق سازد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 159

به "آمادگی اتاق قزوین برای احداث سرای ایرانیان در کنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی اتاق قزوین برای احداث سرای ایرانیان در کنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید