16 میلیارد تومان برای احیای میراث فرهنگی بوشهر جذب شد

به گزارش مجله مدیاپلیر، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، 16 میلیارد تومان برای احیای میراث فرهنگی بوشهر جذب شد.

16 میلیارد تومان برای احیای میراث فرهنگی بوشهر جذب شد

نصرالله ابراهیمی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان بوشهر اضافه نمود: 16 میلیارد تومان اعتبار جذب شده برای احیای بافت قدیم شهر بوشهر و ساماندهی آثار بندر تاریخی سیراف اختصاص یافته است.

وی با اشاره به بافت تاریخی بوشهر با 38 هکتار مساحت و بیش از 400 بنای با ارزش تاریخی اضافه نمود: با جذب این رقم اعتباری پروژه ساماندهی محور تاریخی فرهنگی عمارت رشیدی به عمارت رفیعی در بافت قدیم بوشهر که مشمول یکسری ابنیه تاریخی شاخص، محورها، گذرها و کوچه ها بود جداره سازی، استحکام بخشی و سنگ فرش شده است.

وی بیان نمود: بخش دیگری از این اعتبارات برای ساماندهی گذر مسجد شیخ سعدون به عنوان یک گذر شریانی به درمانگاه فدک در بافت قدیم بوشهر است که هر سال جهانگردان زیادی از این مسیر عبور می نمایند. بعلاوه، برای بازسازی بناهای ارزشمند و شاخصی از جمله مسجد آدینه، مجلسی عمارت آل عصفور و ساماندهی گذرهای پیرامونی بناهای تاریخی هزینه شده است.

ابراهیمی افزود: اجرای این پروژه ها در بافت قدیم بوشهر موجب ترغیب مالکان به امر بازسازی و بهسازی بناهای تاریخی، فراهم کردن زمینه لازم برای حضور سرمایه گذاران در بافت و پیگیری آنها برای تملک بناهای تاریخی می گردد.

وی درباره بندر سیراف گفت: ساماندهی، بازسازی و استحکام بناهای تاریخی حاصل از کاوش های باستان شناسی که در سالهای گذشته کاوش شده و حفاظت و حصارکشی محدوده های تاریخی از جمله بانگسار و تل آتشکده نیز از جمله اقدام های اجرا شده در منطقه تاریخی سیراف است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان بوشهر گفت: بخشی از این اعتبار نیز صرف مبلمان محور جهانگردی سیراف شامل تابلوهای هدایت، ایستگاه مکث جهانگردان، نورپردازی دره لیر سیراف با هدف فراهم کردن زمینه لازم برای بازدید جهانگردان از این فضا در شب اجرا شده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در ابتدا 20 میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به استان بوشهر به اداره کل میراث فرهنگی اختصاص یافته بود، تعهد کاری اجرا شده بیش از اعتبار تخصیص یافته بود که بعد از آنالیز های اجرا شده، 30 میلیارد تومان دیگر به عنوان متمم سفر اول رئیس جمهور برای تکمیل پروژه های میراث فرهنگی در بافت قدیم بوشهر و منطقه تاریخی سیراف مصوب شده است.

ابراهیمی اظهار کرد: امید می رود با رقم 50 میلیارد تومانی اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور به استان بوشهر بتوانیم پروژه های مورد نظر شامل محورهای جهانگردی، بناها و جداره های تاریخی ارزشمند، کوچه ها و محورهای بافت قدیم بوشهر ساماندهی و بعلاوه محوطه سازی و ساماندهی محوطه تاریخی سیراف را نیز ادامه دهیم.

وی بیان نمود: انتظار می رود در کنار این اعتبارات، شهرداری ها و شورای شهر نیز بویژه در سیراف وارد کار شوند تا ظرفیت های جهانگردی تقویت و این استان به عنوان مقصد جهانگردی معرفی گردد.

ابراهیمی گفت: با توجه به وسعت کار در بافت تاریخی بوشهر اعتبارات مصوب یک صدم اعتبارات مورد احتیاج برای احیای بافت است.

وی تاکید نمود: براساس برآوردهای اجرا شده برای بازسازی، احیا و ساماندهی کامل بافت تاریخی بوشهر به هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج است تا بتوانیم جداره ها، گذرها و محورهای موجود در بافت را به حدی برسانیم که جهانگرد در آنجا به راحتی به گردش بپردازد.

به گفته ابراهیمی، یکی از برنامه های میراث فرهنگی مجموعه بازار قدیم بوشهر است که طراحی و کار مطالعه و ساماندهی این مجموعه در حال مطالعه نهایی است و کوشش می گردد از محل اعتبارات سفر هیات دولت به استان بوشهر بخشی از این مجموعه ساماندهی گردد.

وی یادآور شد: امروز با توجه به پروژه های اجرا شده در بافت تاریخی بوشهر سرمایه گذاری خوبی به سمت بافت سرازیر شده و با مشارکت بخش خصوصی، یکسری از بناهای تاریخی که در اختیار میراث بوده، به اقامتگاه های سنتی، پذیرایی و کافه تبدیل شده است.

ابراهیمی تاکید نمود: با توجه به زیرساختها و سرمایه گذاری های اجرا شده در بافت تاریخی بوشهر که قابل توسعه نیز هستند میتوان بوشهر را به یکی از قطب ها و مقصد اصلی جهانگردی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: جاذبه های جهانگردی تاریخی، مذهبی، طبیعی و فرهنگی بافت تاریخی بوشهر و سرمایه گذاری در زمینه ایجاد زیرساختها در این منطقه زمینه حضور و مشارکت سرمایه گذاران در احیا و ترمیم بناها را در بافت فراهم می نماید.

ابراهیمی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردمی در احیای بافت تاریخی بوشهر گفت: پرداخت تسهیلات لازم با هدف احیای بافت و مشارکت مردمی از جمله الزامات زنده نگه داشتن بافت تاریخی بوشهر است. در غیر این صورت پروژه احیا محکوم به شکست می گردد.

وی تاکید نمود: بندر تاریخی سیراف با قدمت یک هزار و 800 سال پیش مربوط به دوره ساسانی یکی از برترین و مهمترین مقاصد جهانگردی جنوب کشور بشمار می رود که با توجه به جاذبه های فرهنگی و طبیعی و کاوش های باستان شناسی و فراهم کردن زیرساخت های لازم با مشارکت های محلی نیز از جمله دیگر مقاصد جهانگردی استان بوشهر است.

وی یادآور شد: بافت تاریخی بوشهر در مرکز، سیراف در جنوب و جهانگردی مالی در شمال و جهانگردی صنعتی در عسلویه وجود دارد و باید با تخصیص اعتبارات و استفاده از مصوبات سفر بتوان این 2 حوزه و پایگاه اساسی را احیا و به قطب جهانگردی تبدیل کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 آبان 1401 بروزرسانی: 22 آبان 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1681

به "16 میلیارد تومان برای احیای میراث فرهنگی بوشهر جذب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 میلیارد تومان برای احیای میراث فرهنگی بوشهر جذب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید