یک فهرست شخصی از بهترین خودروهای بازار ایران
به گزارش مجله مدیاپلیر، در طول سالی که گذشت به شما کلی پیشنهاد خرید دادیم اما حساب این شش خودرو از بقیه جداست. اینها را دریابید.
آخر سال است و من به خواست سردبیر می خواهم خودروهای باب میل خود را اینجا برای خرید به شما معرفی کنم. طبیعتا سلیقه و پسند شما خریداران با چیزی که من فکر می کنم جالب است، متفاوت بوده و احتمالا به همین دلیل خیلی از خودروهای این لیست را نمی پسندید اما من توصیه می کنم حتما پیش از انتخاب و خرید خودرونظر صاحبان آن محصولات درباره احساس شان نسبت به خودروها را بپرسید. این شش خودرو که اینجا می بینید جزو پرفروش ترین، خاص ترین و عجیب ترین خودروهای بازار جهان هستند. خودروهایی که البته در ایران بعضا سرنوشت غریبی پیدا کردند و بعضی هاشان نتوانستند به آنچه لیاقتش را دارند، برسند اما موفقیت یا عدم موفقیت یک خودرو در یک بازار خاص ابدا دلیل خوبی برای نخریدنش نیست! اینجا هم ما دو، سه خودرو داریم که خیلی کمیاب و حتی گمنامند اما عطر مخصوصی دارند که به بازار رنگ دیگری داده و هرکس که جرات کرده آنها را بخرد، تجربه خوبی داشته. شما را با این شش خودرو آشنا می کنم.
بهترین هاچ بک بازار ایران
پژو 206 تیپ 5
بله. بله. بله. خیلی خوب و چه بسا بهتر از همه شما می دانم که ایران خودرو چه بلایی به روزگار 206 آورده اما این خودرو حالا 120 میلیونی با اختلاف از اغلب هاچ بک های ریز و درشت بازار ایران برتر است و تا سه سال دردسر زیادی برای شما نخواهد داشت. این خودرو نه مثل رنو ساندرو زشت است و نه همچون محصولات بی قواره چری، برلیانس یا بایک در این کلاس کند و تنبل و پرایراد. البته که نشانی از آن خودرو برجسته مدل2000 را که اغلب جوایز حوزه خودرو از مسابقات رالی جهانی تا جوایز سالانه و کاپ های طراحی را برد، ندارد. این اتومبیل فرانسوی خوش سیما که توسط ایتالیایی ها برای پژو طراحی شده، بعد از حدود 15 سال مونتاژ در ایران بالغ بر 1.5 میلیون نفر خریدار داشته و اگر کاهش شدید کیفیت موتور یا تعویض گیربکس آن نبود شاید حتی فروشش بسیار بالاتر هم می رفت. در مقام مقایسه این خودرو هندلینگ بهتری نسبت به اتومبیل 400 میلیونی هیوندای آی20 دارد و از هر نظر بر کیا پیکانتو 225 میلیونی سر است. فکر کردید بی دلیل سالی 100 هزار نفر از همین مردم دور و اطراف شما می روند سراغ 206. خیر. دلیل دارد.
بهترین خودرو چینی بازار ایران
هاوال H2
من به این کراس اوور کوچک و گران قیمت لقب چینی شرافتمند داده ام. خودرویی که نه مثل تیگو7 متظاهرانه قصد دارد خود را مدرن و باشکوه جلوه دهد (ولی نیست!) و نه همچون جک S3 یک فاجعه تمام عیار طراحی است. این خودرو خوش ساخت که چند صد هزار دستگاه از آن در چین و کشورهایی مثل ایران و برزیل و امارات و روسیه به فروش رفته حد متعادلی از امکانات را با کیفیت ساخت و ویژگی های شهری درهم آمیخته و خودرویی قابل احترام را تحویل خریداران داده است. حیف و صد حیف که هاوال اچ6 که قرار بود توسط بهمن موتور ساخته شود، قبل از شروع مونتاژ به خبرنگاران تحریم ها خورد و کشور را ترک کرد وگرنه مطمئنا معنای تازه تولیدات چین را می شد با آن خودرو درک کرد. خلاصه اینکه اگر می بینید با وجود ابعاد کوچک تر و موتور ضعیف تر، قیمت هاوال بیشتر از هایما یا جک است، تعجب نکنید. بازار باهوش است و جنس اصل را از بدل خوب تشخیص می دهد!
بهترین سدان بازار ایران
هوندا آکورد 2016 مدل EXB
بهترین خودرو یک دهه اخیر بازار ایران شاید همین سدان گمنام اما دوست داشتنی باشد. اتومبیلی به غایت محترم و برجسته با صفات و ویژگی های تحسین شده که سالانه بین 250 تا 300 هزار دستگاه از آن در آمریکا یعنی پررقابت ترین بازار خودرو جهان به فروش می رود و کسی از آن خسته نمی شود. هوندا اصولا خودروسازی است که کیفیت ناب تولیدات ژاپنی را با شیوه خاصی از طراحی تلفیق و کمی هم طعم تند هندلینگ را به کار اضافه می کند. معجونی که تنها وقتی مدتی پشت فرمان آکورد 2016 در تریم EXB باشید آن را درک می کنید. تداوم سلامت هوندا آکوردهای مدل 1992 پس از30 سال کار به خوبی ثابت می کند با چه محصول معتبری روبه روییم. بماند که مدل های جدیدتر کیفیت بهتری هم دارند. از کیفیت خوبش که بگذریم، سطح امکاناتش کاملا از رقبای گروه بالاتر است و به محصولات نیمه لوکس تنه می زند. فقط قاب کرومی جلوپنجره و تریم خاص چراغ های جلو را در نظر آورید تا ببینید بین این خودرو و سوناتا چقدر فاصله وجود دارد؟ آکورد 2016 که هم اینک در ایران نزدیک به 750 تا 800 میلیون تومان قیمت دارد، خودرو به غایت جاداری است و به خوبی نقش یک سدان متوسط شهری راحت را حتی بهتر از لکسوس ES250 ایفا می کند. خلاصه اینکه همه ویژگی های مدنظر یک خودرو جذاب را این محصول هوندا یکجا به شما می دهد. البته از نظر من!
بهترین خودرو اسپورت بازار ایران
پورشه 718 باکستر
فوق العاده به معنی دقیق کلمه. آنقدر طراحی بیرونی 718 باکستر عالی است که کسی نمی تواند به آن نه بگوید. اصل در مقایسه با نسل قبل که دیروز کلی تحسینش کردیم، یک خودرو کاملا انقلابی است. طراحی اصیل و بامسمای پورشه در ترکیب با یک کابین خوش رنگ و مجهز که همه چیز دارد، هیجان را در خون شما به نهایت می رساند و خب، کافی است موتور را روشن کنید و اندکی پدال گاز را فشار دهید و بعد سقف را باز کنید و بزنید به دل جاده تا ببینید با چه هیولای مخوفی طرفید که تجربه واقعی و ملموسی از رانندگی سریع و راحت را به شما هدیه می کند. انصافا قیمتش زیاد است و شاید من خود هیچگاه حاضر نباشم در صورت تمکن مالی پولی پای این آلمانی جسور بریزم ولی اعتراف می کنم با هر بار دیدینش تپش قلب می گیرم.
بهترین کراس اوور بازار ایران
هوندا C-RV تورینگ 2016
مرا می بخشید اما این یک لیست شخصی است و من ترجیح می دهم اینجا هوندا را بگذارم آن بالای بالا. جایی که لیاقتش را دارد. هوندا C-RV هم که به عنوان دومین کراس اوور پرفروش جهان خود بهتر از هرکسی نماد توانمندی هوندا است. البته می پذیریم که این خودرو در ایران زیر سایه سانتافه و اسپورتیج رفت و در فقدان خدمات پس از فروش مناسب خریدار چندانی را از بازار ایران شکار نکرد. ممنوعیت واردات خودروهای مونتاژ آمریکا و کانادا هم البته باعث شد تا این خودرو به کل قافیه را به رقبا ببازد. اما مگر در ایران فروش معیار انتخاب است! قطعا در بسیاری از موارد فروش دلیل برتری یک خودرو نیست و انحصاری بودن بازار باعث رکوردزنی اعجوبه هایی مثل پراید یا 405 شده است. بنابراین اگر روزی روزگاری حرف مرا گوش دادید و رفتید سراغ هوندا C-RV تورینگ مدل 2016، ابدا نترسید. این خودرو حد اعلای کیفیت ساخت در این کلاس را با سطح خوبی از امکانات و قدرت موتور ترکیب کرده که حین سفرهای شهری یا برون شهری به خوبی خود را نشان می دهد.
لوکس ترین خودرو بازار ایران
جگوار XJL
آخ که چقدر از راه ندادن مازراتی کواتروپورته 4S به این لیست غمگینم. سدان 8 میلیارد تومانی مازراتی این لیاقت را داشت که با آن طرح بدنه مخوفش بهترین اتومبیل لوکس بازار ایران لقب بگیرد اما چه کنم که چشمم به این پلنگ انگلیسی افتاده و نمی توانم به آن نه بگویم. این خودرو تلفیق تمامی خوبی های صنعت خودرو انگلیس است. صنعتی کوچک و گوشه گیر و کاردان که بلد است چطور از هیچ تاریخ را بسازد! فقط نام های بزرگ صنعت خودرو انگلیس را ردیف می کنیم تا بدانید چرا به جای مرسدس، ب.ام.و یا لکسوس این جگوار خوش رنگ را برگزیدم. لوتوس، مک لارن، لندروور، آستون مارتین، جگوار، بنتلی، مینی، رولزرویس و رنجروور. تقریبا هیچ کشوری این همه نام معتبر ندارد و خب بی تعارف جگوار XJL یکی از بهترین خودرو هایی است که در این کشور ساخته می شود. خب در مقایسه با راه و روش همیشگی بنز یا روند مغرورانه ب.ام.و، جگوار راه خود را می رود و همین آن را بی نظیر می کند. ترکیبی عالی از خطوط نامتعارف که خیلی از اصول راهبردی طراحی دور نمی شوند و در عین حال پایبندی خود را به تاریخ طولانی جگوار حفظ می کند. این خودرو یک لیموزین استثنایی است که باید به مالک آن بابت انتخابش تبریک گفت!
منبع: دیوار