چرا رنگین کمان نیم دایره است

به گزارش مجله مدیاپلیر، تهران (پانا) - حقیقتا باید خدمتتان عرض کنیم که رنگین کمان نیم دایره نیست و یک دایره کامل است و چیزی که باعث می گردد تا ما رنگین کمان را نیم دایره ببینیم، خط افق است. خطی که مانند یک قطر افقی، دایره رنگین کمان را به دو نصف قابل رویت و غیر قابل رویت تبدیل می کند.

چرا رنگین کمان نیم دایره است

به گزارش بیتوته، علت پیدایش رنگین کمان چیست؟ شاید بهتر است برای درک راحت و بهتر این سوال که چرا رنگین کمان نیم دایره است، ابتدا با هم بخوانیم که اصلا رنگین کمان چگونه به وجود می آید و چه چیزی موجبات پیدایش این پدیده طبیعی زیبا را فراهم می نماید. سپس با استناد به همین موضوع می توانیم پاسخ دهیم که چرا رنگین کمان نیم دایره است؟

رنگین کمان در روزهایی سر و کله اش پیدا می گردد که ابتدا هوا بارانی باشد و سپس بلافاصله، آفتابی گردد. چون هنوز قطرات باران در هوا معلق هستند، ذرات نوری را که بر اثر بالا آمدن خورشید و آفتابی شدن هوا، با این قطرات برخورد می نمایند را تجزیه می نمایند و یک شکست نوری بسیار بزرگ رخ می دهد.

این شکست نوری باعث می گردد که بر اثر تجزیه نور سفید آفتاب، شما بتوانید، طیف وسیعی از رنگ های تشکیل دهنده آن را ببینید. پس ما متوجه شدیم که رنگین کمان برای اینکه بتواند به وجود بیاید، به هم نشینی باران و آفتاب احتیاج دارد. تعداد رنگ هایی که شما می توانید بر اثر پدیده شسکت نور در رنگین کمان مشاهده کنید، هفت رنگ است.

در حقیقت این هفت رنگ به شکل یک دایره کامل و تر و تمیز نمایان می شوند اما چون ما روی زمین هستیم و خط افق در راستا نگاه ما وجود دارد، ما تنها نصفی از این دایره رنگین کمانی را می بینیم. اما حالا برویم و با هم ببینیم که چرا اصلا رنگین کمان، دایره ای است؟

رنگین کمان بر اثر تجزیه نور و به واسطه قطرات آب پدید می آید

چرا رنگین کمان نیم دایره است؟

حالا که متوجه شدیم که رنگین کمان بر اثر تجزیه نور و به واسطه قطرات آب پدید می آید، راحت تر می توانیم درک کنیم که چرا رنگین کمان نیم دایره و یا دایره کامل است؟

حالا ما میخواهیم دو موضوع بسیار ساده را علت کمانی بودن رنگین کمان معرفی کنیم که یکی از این دلایل، شسکت نور است و علت دیگری بازتاب نور؛ درباره شکست نور که ابتدای محتوا به طور کامل توضیح دادیم اما بازتاب نور، یک موضوع کاملا مفصل است که باید به آن ها بپردازیم.

قطرات آب عموما در یک زاویه ثابت از زاویه خروجشان قرار میگیرند و این زاویه حدودا به مقدار 40 تا 42 درجه می باشد. همین موضوع درجه قطرات آب با ما باعث می گردد که رنگین کمان حالتی دایره ای شکل داشته باشد و ما تنها رنگ ها و شسکت نورهایی در رنگین کمان را می بینیم که در راستا دید ما قرار دارند.

به طور کلی، رنگ هایی که شما می توانید در یک رنگین کمان دایره ای شکل مشاهده نمایید شامل مواردی همچون قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، نیلی می شوند. خودتان می دانید که نور یک موج است که امواج نوری نیز با فاصله های معینی حرکت می نمایند و پیدا می شوند.

به این فواصل طول موج گفته می گردد، نکته جالب درباره طول موج نور در رنگین کمان این است که هر چقدر طول موج یک نور کمتر باشد، تغییر جهتی که بر اثر تجزیه نور برای آن رنگ اتفاق می افتد، بیشتر است. مثلا در مسئله پیدایش رنگین کمان، بیشترین شکست برای نور بنفش است چون طول موج کوتاه تری دارد.

خودتان رنگین کمان درست کنید

برای اینکه خودتان بتوانید یک رنگین کمان درست کنید، کافیست که پدیده شکست نور و تجزیه نور را بازسازی کنید. یکی از راحت ترین کارها برای به وجود آوردن رنگین کمان این است که در یک روز آفتابی، پشت به نور مستقیم خورشید بایستید و با باز کردن آب شلنگ و پخش کردن قطرات آب درون آن به داخل هوا، شاهد پیدایش یک رنگین کمان باشید. در واقع همین قطرات آب ساده ای که از شلنگ آب حیاط شما بیرون می آیند، می توانند همچون منشوری برای تجزیه نور عمل نمایند.

البته تجزیه نور و تشکیل رنگین کمان در محیط سربسته نیز امکان پذیر است. کافیست شما یک ظرف آب را مقابل یک دیوار قرار دهید و با قرار دادن یک آینه در ظرف آب با زوایه متناسب با یک منبع نوری درست، شما می توانید رنگین کمانی که ناشی از پدیده شکست نور است را بر روی دیوار مشاهده نمایید.

البته ممکن است که این رنگین کمان مانند آن پدیده ای که در فضای آزاد حیاط تان مشاهده نموده اید، کمانی و مرتب نباشد. یادتان نرود که برای تماشا رنگین کمان در فضای باز، هر چقدر که محل قرار گرفتن شما بیشتر در سایه باشد، دید شما برای تماشا رنگین کمان، واضح تر خواهد بود.

سخن آخر و جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده، حتما متوجه شده اید که رنگین کمان یک شکست نور و یک تجزیه نور است که به علت زوایه قطرات آب با ما، به صورت دایره مشاهده می گردد. البته ما تنها بخشی از این دایره را میبینیم و برای اینکه بتوانیم رنگین کمان را به صورت کامل و دایره ای شکل مشاهده کنیم، احتیاج است که از بالا و ارتفاع زیاد به آن نگاه کنیم.

در واقع این ارتفاع باید به گونه ای باشد که خورشید هم پشت سر ما قرار بگیرد. چرا که هر چقدر حضور خورشید پررنگ تر و قوی تر باشد، پدیده رنگین کمان، خیلی سخت تر قابل رویت خواهد بود. مثلا برترین جا برای تماشا یک رنگین کمان در زیباترین و کامل ترین حالت ممکن، بالای یک آبشار و یا داخل یک هواپیما در آسمان هاست.

در نهایت یادتان باشد که رنگین کمان تنها از دور زیباست و شما نمی توانید آن را لمس کنید، در واقع گمان نکنید که با نزدیک شدن به این پدیده، ماهیت آن برایتان ملموس تر خواهد بود. از آنجایی که رنگین کمان یک نور است، ابتدا و انتهایی برای آن تعریف نشده و شما نمی توانید مکان و یا بعدی از مکان را به محل پیدایش رنگین کمان اختصاص دهید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1493

به "چرا رنگین کمان نیم دایره است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا رنگین کمان نیم دایره است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید