پایش شبکه سراسری برق با محصول ایرانی ممکن شد

به گزارش مجله مدیاپلیر، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، مهدی کراری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه دستگاه واحد مقدار گیری فازور یا PMU برای شبکه برق کشور در همه جای دنیا مهم است که بومی باشد، گفت: شبکه برق کشور نیاز دارد همیشه از طریق دستگاه هایی ازجمله واحد مقدار گیری فازور تحت نظارت باشد تا بتواند داده های زمان بروز حوادث در شبکه را به طور منظم ضبط کند.

پایش شبکه سراسری برق با محصول ایرانی ممکن شد

وی با بیان اینکه آگاهی از شرایط شبکه های قدرت و نظارت بر عملکرد آن ها برای کنترل و پیشگیری از رخدادهای نامطلوب امری اجتناب ناپذیر است، گفت: شبکه برق ایران نیز مانند سایر کشورها به منظور داشتن شرایط پایدار نیازمند دستگاه مانیتورینگ مناسب جهت استخراج اطلاعات شبکه است. بهره بردار شبکه باید اطمینان حاصل کند که در هرلحظه متغیرهای شبکه در محدود مجاز خود قرار دارند. دستگاه واحد اندازه گیری فازور یا PMU برای اولین بار در سطح کشور و خاورمیانه تولید شده است.

به گفته مدیر شرکت، این دستگاه ایران ساخت، اطلاعات ولتاژها و جریان ها همراه با اندازه اختلاف فاز آن ها که با مرجع جهانی زمانی GPS سنجیده شده است را به مرکز کنترل شبکه ارسال می کند.

وی اضافه نمود: از کاربردهای این دستگاه می توان به سیستم مانیتورینگ ناحیه گسترده، تخمین و نمایش دقیق حالت سیستم، تشخیص خطا و تعیین محل خطا، ارزیابی پایداری سیگنال کوچک، پایداری گذرا و ولتاژ، تجزیه وتحلیل حوادث و اغتشاشات، حفاظت گسترده، کنترل هوشمند و زمان حقیقی بار، بازیابی سیستم قدرت و سیستم کنترل و اعتبار سنجی اشاره کرد.

وی با اشاره به کارایی های سامانه گفت: این محصول با 40 کانال آنالوگ (ولتاژ و جریان) و 64 کانال دیجیتال قابلیت اندازه گیری و ذخیره دقیق اطلاعات را دارد. همچنین اطلاعات را به نرخ نمونه گیری 256 نمونه در هر سیکل و به صورت سنکرون از طریق GPS اندازه می گیرد. این اطلاعات با نرخ 800 نمونه در ثانیه به مرکز کنترل ارسال می شوند.

مدیر شرکت ادامه داد: ماژولار بودن تعداد ورودی های آنالوگ و دیجیتال از ویژگی های بازر دستگاه است. تعداد ماژولار ورودی های آنالوگ و دیجیتال دستگاه PMU ساخت این شرکت را می توان با تغییر ماژول های به کاررفته به سادگی افزایش یا کاهش داد. این بدین معنی است که برای هر نقطه نصب می توان از یک PMU با تعداد ورودی های خاص مورد نیاز آن نقطه استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه کلیه کانال های این دستگاه از طریق GPS سنکرون می شوند و اطلاعات نمونه برداری شده برچسب زمانی منطبق با استاندارد دریافت می کنند، گفت: ارسال اطلاعات در این دستگاه کاملاً منطبق بر استاندارد IEEE 37.118 صورت می پذیرد. قابلیت انتقال داده به نقاط دور با استفاده روش های مخابراتی متفاوت ازجمله فیبر نوری، ADSL و موارد دیگر وجود دارد. برای بررسی صحت انتقال داده از یک کد 16 بیتی CRC بهره گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1494

به "پایش شبکه سراسری برق با محصول ایرانی ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایش شبکه سراسری برق با محصول ایرانی ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید