نبرد 2 گلادیاتور

به گزارش مجله مدیاپلیر، در نمایشگاه CES سال جاری بالاخره سامسونگ از گوشی پرچمدار خود برای سال 2021 رونمایی کرد و حالا می توانیم نگاهی دقیق تر به مدعیان اصلی تاج و تخت دنیای تلفن های هوشمند داشته باشیم.

نبرد 2 گلادیاتور

گلکسی اس 21 اولترا که سال جاری کمی زودتر از همواره رونمایی شد و آیفون 12 پرومکس بهترین، باکیفیت ترین، تواناترین و البته گران قیمت ترین گوشی های دنیا هستند.

مقایسه این دو کمی سخت است، چون هر کدام به نحوی می توانند تعریف شما از کارایی گوشی های هوشمند را تغییر دهند.

پردازنده های قدرتمند، پشتیبانی از نسل پنجم ارتباطات بی سیم، دوربین های باکیفیت مجهز به هوش مصنوعی و پایدارنماینده تصویر، نمایشگرهای بزرگ و پرنور و البته شاسی های مقاوم فلزی از نقاط تشابه این دو هستند اما تفاوت های کوچکی هم بین این دو محصول وجود دارد که باعث می گردد برای برخی کاربردها بهتر از دیگری باشند. در ادامه بیشتر تفاوت های عملکرد این دو محصول از لحاظ کاربردی را مقایسه می کنیم.

نبرد دوربین ها

پرچمدارها در سال های اخیر محلی برای نمایش آخرین فناوری های دوربین های دیجیتال در گوشی های هوشمند بوده اند حتی می توان گفت این چیدمان دوربین هاست که به امضای بصری سازندگان گوشی های پرچمدار جدید با بدنه های مستطیلی تکراری شان تبدیل شده است.

سامسونگ در گلکسی اس21 اولترا به سیم آخر زده و در کنار طرحی جدید و زیبا برای محل قرارگیری حسگرهای دوربین، سخت افزار آن را هم ارتقا داده است.

درنتیجه اکنون دوربین تله فتوی گوشی می تواند تا 10 برابر زوم اپتیک در اختیار شما قرار دهد که نسبت به چهار برابر زوم نسل قبلی پیشرفت چشمگیری محسوب می گردد.

سامسونگ یک لنز تله فتوی سه برابر زوم هم برای تهیه تصاویر نزدیک در این مجموعه گنجانده که آن هم مجهز به فناوری پایدارسازی تصویر است.

همچنین گوشی سامسونگ به شما امکان تصویربرداری با کیفیت 8K را می دهد که دو برابر کیفیت فیلمبرداری آیفون است.

برگ آخر برنده سامسونگ، دوربین جلوی 40 مگاپیکسلی واید برای دریافت سلفی و برقراری تماس های تصویری باکیفیت است که عملکرد بهتری از دوربین جلوی آیفون دارد.

از طرف دیگر گوشی اپل با استفاده از پردازشگر قدرتمند اختصاصی تصویر، پشتیبانی از فناوری HDR و رادار نوری یا LiDAR برای دستیابی به فوکوس بهینه با وجود داشتن حسگر 12 مگاپیکسلی اصلی تصاویر فوق العاده ای می گیرد که با دوربین های DSLR قابل مقایسه است.

دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی آن هم مثل دوربین اصلی کیفیت بسیار بالایی دارد، هرچند وضوح تصویر در تماس های تصویری درحد اس21 نیست.

به علاوه گوشی اپل مجهز به یک لایه محافظ سرامیکی روی صفحه نمایشگر است که مقاومت خوبی در برابر ضربه و خط و خش در آن ایجاد نموده است.

به طور کلی می توان گفت دوربین آیفون 12 پرومکس کماکان برای عکاسی پرتره و نزدیک بهتر است. اما برای فیلمبرداری از صحنه های پرتحرک، عکاسی از مناظر طبیعی یا اتفاقاتی که در دوردست می افتند، دوربین سامسونگ تفاوت عملکرد معنی داری دارد.

نورانی و رنگین

هر دو گوشی صفحه های نمایش بسیار بزرگی دارند که تنها کمی دیگر با رسیدن به استاندارد ابعادی تبلت ها فاصله دارد البته روی کاغذ نمایشگر سامسونگ 0.1 اینچ بزرگ تر است، اما این تفاوت در عمل به چشم نمی آید.

درست مثل نسبت ابعاد نمایشگر به ابعاد بدنه که برای هر دو محصول بالاتر از 0.87 است و تقریبا تمام فضای روی گوشی را پوشش می دهد.

هر دو نمایشگر از فناوری HDR پشتیبانی می نمایند و از فناوری OLED در ساخت آنها استفاده شده است. البته نمایشگر سامسونگ نوردهی وضوح تصویر بالاتری دارد که به خصوص هنگام خواندن اسناد متنی تفاوت خود را نشان می دهد.

مزیت دیگر نمایشگر سامسونگ نرخ رفرش پویای آن است که می تواند تا 120 هرتز هم بالا برود که دو برابر نرخ رفرش 60 هرتزی آیفون است.

این قابلیت باعث می گردد حرکات تصویر در نمایشگر سامسونگ نرم تر و پیوسته تر از آیفون باشد. این مزیت به خصوص برای کسانی که از گوشی برای دیدن مسابقه های ورزشی یا بازی های ویدئویی استفاده می نمایند بسیار مهم خواهد بود.

در نهایت هم باید به وجود قلم لمسی در گوشی اس21 اشاره کنیم که به شما امکان کار کردن با نمایشگر بزرگ و دقیق این گوشی را می دهد.

این نخستین گوشی غیرنوت سامسونگ است که چنین توانایی دارد و شاید این نشان دهنده رسیدن خانواده محبوب گوشی های نوت به انتها راه باشد.

به وقت عمل

مهم ترین محک توانایی هر گوشی هوشمندی، قدرت پردازش و عملکرد آن در اجرای نرم افزارهای مختلف است.

هر دو گوشی به لطف پردازنده های ساخته شده با معماری 5 نانومتری عملکرد بسیار خوبی در بنچ مارک ها داشته اند البته در زمینه قدرت پردازش، به خصوص در حالت پردازش تک هسته ای، تراشه A14 اپل دست بالاتر را دارد.

درواقع به غیر از عملکرد گرافیکی، A14 نتایج بسیار بهتری از پردازنده های اسنپ دراگون 888 و اکسینوس سامسونگ که به ترتیب در مدل های مخصوص ایالات متحده و دنیای این محصول به کار خواهند رفت، کسب نموده اند.

در زمینه عملکرد گرافیکی هم کماکان آیفون بهتر عمل می نماید، هرچند این اختلاف بسیار جزئی است البته سامسونگ هم از یک مودم یکپارچه داخلی برای اتصال به شبکه های 5G استفاده می نماید که باید باعث بهبود کارآیی و افزایش عمر باتری در زمان استفاده از اینترنت پرسرعت گردد.

کماکان اپل با بهره گیری از یکپارچه سازی توسعه سیستم عامل و سخت افزار اختصاصی پیروز به کسب عملکرد بهتری از نظر قدرت پردازش و اجرای نرم افزارهای سنگین و متعدد شده است اما آخرین مدل گلکسی هم به هیچ عنوان کند نیست و حتی می تواند برای گیمرها جذاب تر هم باشد.

عمر باتری

پرچمدارهای سامسونگ همواره باتری های بزرگ تری از رقبای ساخت اپل خود داشته اند و این سنت هنوز پابرجاست.

باتری بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی اس 21 هم بزرگ تر از باتری 3687 میلی آمپرساعتی آ فون12 پرومکس است، هم با بهره گیری از فناوری شارژ 25 واتی سریع تر از آیفون با شارژر 20 واتی شارژ می گردد.

همچنین گوشی سامسونگ می تواند با وجود سرعت نمایش 120 هرتزی در کاربردهای معمول بیشتر از آیفون در دستان شما دوام بیاورد که در نوع خود دستاورد بزرگی است.

یکی از شباهت های ناگوار این دو پرچمدار، عرضه بدون شارژر است و این یعنی برای داشتن قابلیت شارژ سریع باید مبلغی مجزا برای خرید شارژر مخصوص هزینه کنید.

درغیر این صورت و با استفاده از شارژرهای معمولی برای پر شدن باتری گوشی های گران قیمت و پرچمدار خود باید بیشتر از زمانی که برای گوشی های میان رده امروزی رایج است منتظر بمانید.

همچنین هر دو گوشی از شارژ بی سیم هم پشتیبانی می نمایند، اما اس 21 می تواند به صورت بی سیم گوشی های دیگر را هم شارژ کند. این باعث می گردد بتوانید از آن به عنوان یک پاوربانک بی سیم هم بهره ببرید.

پرحافظه ارزان قیمت

هر دو گوشی با ظرفیت حافظه پایه 128 گیگابایتی عرضه خواهند شد و هر دو فاقد صندلی نصب کارت حافظه خارجی هستند که افزایش ظرفیت پس از خرید را غیرممکن می نماید.

نکته جالب این که پرچمدار جدید سامسونگ حتی با ظرفیت 512 گیگابایتی حافظه داخلی قیمت کمتری از مدل اس20 که پارسال معرفی شده خواهد داشت البته این مورد درباره تمام خانواده اس 21 صادق است و برای اولین بار می توانید با 700 دلار نسخه پایه پرچمدار اصلی سامسونگ را خریداری کنید که تغییر بزرگی نسبت به سال قبل محسوب می گردد.

پس اگر قصد خرید هریک از اعضای خانواده اس 20 را داشتید، قطعا بهتر است صبر کنید تا اس 21 وارد بازار گردد.

خشایار مریدپور - روزنامه نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1007

به "نبرد 2 گلادیاتور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد 2 گلادیاتور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید