روایت جهانپور از سهم یک درصدی آمریکا در صادرات واکسن کرونا

به گزارش مجله مدیاپلیر، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی با اسم صادرات واکسن کرونا تا ماه می 2021 به سهم یک درصدی آمریکا در صادرات این واکسن اشاره نمود.

روایت جهانپور از سهم یک درصدی آمریکا در صادرات واکسن کرونا

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی با اسم صادرات واکسن کرونا تا ماه می 2021 به سهم یک درصدی آمریکا در صادرات این واکسن اشاره نمود.

کیانوش دنیاپور در این توییت نوشت : بریتانیا که هیچ، آمریکا رو ملاحظه کنید. تا ماه می در حالیکه چین 42 درصد، اروپا28 درصد و روسیه با همان بضاعت محدود خود 37 در صد و اکسن فراوریی خود را صادر نموده، ایالات متحده تا آن موقع تنها 1 درصد صادرات داشته است.

چین بزرگترین فراوری کننده و صادر کننده واکسن کرونا

سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص فراوری بازار دنیای واکسن کرونا گفت: حدود نیمی از کل واکسن فراوری شده در دنیا در چین فراوری شده است و البته در این کشور هم واکسن سینوفارم، حجم عمده واکسن فراوریی و توزیعی را به خود اختصاص داده است.

دکتر کیانوش دنیاپور، با بیان این مطلب، گفت: در حوزه صادرات واکسن کرونا هم بیش از نیمی از توزیع فراسرزمینی واکسن کرونا تا امروز را واکسن های چینی به خود اختصاص داده اند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اضافه نمود: کل صادرات واکسن آمریکا اندکی افزون تر از 116 میلیون دُز بوده است. واکسن صادراتی بریتانیا هم حدود 7 میلیون دُز بوده است در حالیکه بیش از 1.6 میلیارد دُز واکسن از کشورهای فراوری کننده، صادر شده است و سهم آمریکا و بریتانیا جمعا از 7 درصد کل واکسن های صادراتی هم کمتر بوده چنانکه بسیاری از کشورهای نزدیک به این دو کشور و شرکای منطقه ای آنها از جمله ترکیه و امارات هم عمده واکسیناسیون عمومی در کشورهای خود را با واکسن های از مبدا چین انجام داده اند.

وی تاکید نمود: سهم واکسن های فراوری شده در آمریکا و بریتانیا در واکسیناسیون سایر کشورها ناچیز بوده و به گواهی آمار، حتی کشورهای همسایه این دو کشور تا مدت ها با خلف وعده های قبلی مبنی بر تامین واکسن روبرو بوده اند مضافا اینکه در خصوص خاص بریتانیا فراوری داخلی، تنها بخشی(55 میلیون دُز) از واکسیناسیون در این کشور را رقم زده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو توضیح داد: منع واردات واکسن از دو کشوری که ظالمانه ترین تحریم ها در حوزه های مختلف از جمله دارو و تجهیزات حفاظتی و پزشکی را پیش از این علیه مردم ایران صورت داده بودند، به نوعی موخر از تحریم ها بوده البته به شهادت آمار منتشره بین المللی تا امروز در خوش بینانه ترین شرایط، واکسن های فراوریی این دو کشور جز در معدود کشورهای کوچک و وابسته، سهم موثری نداشته است.

دکتر دنیاپور یادآور شد: چین با فراوری بیش از 2.7 میلیارد دُز واکسن و کشورهای اروپایی با 1.1 میلیارد دُز، صدرنشین جدول فراوری کنندگان واکسن کرونا هستند. همزمان چین با صادرات نزدیک به 800 میلیون دُز واکسن و کشورهای اروپایی با 546 میلیون دُز واکسن صادراتی با فاصله بسیار زیاد از سایر کشورهای فراوری کننده و صادر کننده واکسن کرونا قرار دارند. کل واکسن صادراتی همه کشورهای فراوری کننده کماکان از صادرات واکسن کرونا به وسیله چین، کمتر بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1297

به "روایت جهانپور از سهم یک درصدی آمریکا در صادرات واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت جهانپور از سهم یک درصدی آمریکا در صادرات واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید