خسارت زلزله 5,5 ریشتری جاجرم به بعضی از بناهای تاریخی این شهرستان

به گزارش مجله مدیاپلیر، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان شمالی، هادی محمدپور روز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه 1400 اظهار کرد: زلزله ای به بزرگی 5,5 ریشتر ساعت 3:34 دقیقه بامداد امروز شهر سنخواست واقع در شهرستان جاجرم را لرزاند که بازدید و احصای خسارت های احتمالی این زلزله بلافاصله در دستور کار نهاده شد.

خسارت زلزله 5,5 ریشتری جاجرم به بعضی از بناهای تاریخی این شهرستان

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جاجرم بیان نمود: پس از این زلزله تا به امروز بیش از 10 پس لرزه دیگر نیز رخ داد که عظیم ترین آن ها 5,3 ریشتر بوده است، و همین امر سبب شد تا تمام آثار و بناهای شهرستان را مورد پایش قرار دهیم.

محمدپور گفت: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته، امامزاده دربند در بخش سنخواست، تعدادی ترک جدید در دیواره های آن مشاهده شد.

او عنوان نمود: همچنین در قلعه جعفرآباد جربت، قسمتی از فاق برج جنوب شرقی تخریب و قسمتی از دیوار ضلع غربی قلعه نیز فرو ریخته است.

او با اشاره به مشاهده ترک جدید در دیواره های ضلع غربی امامزاده زین العابدین شهر سنخواست، اضافه کرد: امامزاده محمود کلاته ترک ها نیز ترک هایی در دیواره و سقف بنا مشاهده شده است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جاجرم اعلام کرد: خوشبختانه در دیگر بناهای شهرستان با توجه به بازدید و آنالیز ها، خسارتی ناشی از زلزله مشاهده نشد.

شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی قرار گرفته و از شمال به شهرستان مانه و سملقان، از غرب به شهرستان گرمه، از جنوب به استان سمنان، از جنوب شرق به استان خراسان رضوی، از شرق به شهرستان اسفراین و از شمال شرق به شهرستان بجنورد محدود می گردد.

جاجرم بر سر راه های کهن کاروانرو بوده و از دیرباز همیشه موردتوجه قرار داشته است. وجود محوطه های باستانی عظیم از قبیل تپه پهلوان، تپه حیدران و محوطه چَلو و نیز سنگ نگاره های پیش ازتاریخی جربت در پهنۀ شهرستان جاجرم آن را به یکی قدیمی ترین استقرارگاه های بشری در خراسان شمالی بدل نموده است.

پراکندگی زیاد محوطه های باستانی مربوط به دوران اشکانی و ساسانی در این شهرستان، از شکوفایی این خطه در دوره تاریخی با بهره گیری از موقعیت مناسب آن بر سر راه ابریشم و معادلات سیاسی و تجاری آن دوران حکایت دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1197

به "خسارت زلزله 5,5 ریشتری جاجرم به بعضی از بناهای تاریخی این شهرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت زلزله 5,5 ریشتری جاجرم به بعضی از بناهای تاریخی این شهرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید