خبرنگاران برای تشخیص کرونا علامت تنگی نفس از تب مهم تر است

به گزارش مجله مدیاپلیر، تهران- خبرنگاران- یک متخصص گوش، حلق و بینی با تاکید بر اینکه، ممکن است 10 تا 20 درصد مبتلایان به بیماری ویروس کرونا تب نداشته باشند، گفت: برای تشخیص افراد مبتلا به ویروس کرونا از سوی پزشکان، علامت تنگی نفس از داشتن تب مهمتر است.

خبرنگاران برای تشخیص کرونا علامت تنگی نفس از تب مهم تر است

دکتر ابراهیم کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهارکرد: اگر فردی دچار سرفه های شدید و تنگی نفس شد، نشان دهنده درگیر شدن ریه است که این برای پزشکان مهم است و فقط این دسته از افراد باید به بیمارستان ها مراجعه کنند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز دوشنبه اعلام نمود: تا به امروز 14 هزار و 991 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، 853 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و 4 هزار و 996 نفر نیز بهبود یافته اند، در استان تهران تا به امروز 3هزار و 774 نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند.

ویروس کرونا که رسما کووید - 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد که تا به امروز به حدود 160 کشور سرایت کرده است.

تعداد تنفس بالای 24 بار در دقیقه نشانه تنگی نفس است

کریمی در خصوص اینکه، افراد چگونه بایستی متوجه شوند که تنگی نفس دارند نیز گفت: معیار تنگی نفس تعداد تنفس در حالت نشسته، بدون فعالیت و درحال استراحت است که به طورمعمول 10 تا 12 بار در یک دقیقه است و اگر این تعداد بالاتر از 24 باشد نشانه تنگی نفس است و این دسته از افراد که در تنفس کم می آورند و دچار مشکل هستند باید به بیمارستان مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته راه تنفس به صورت طبیعی از طریق بینی است و برخی هم طبق عادات به دلیل تنگی نفس از راه دهان نفس می کشند.

برای تشخیص کرونا، تنگی نفس مهمتر از تب است

کریمی با بیان اینکه، بیشتر بیماران کرونا تب دارند، اما نبود تب نشانه نبود بیماری کرونا نیست، شرح داد: تنگی نفس برای پزشکان بسیار مهم تر از تب است؛ چرا که حدود 10 تا 20 درصد مبتلایان به کرونا ممکن است تب نداشته باشند.

وی با بیان اینکه، یکی دیگر از مشکلاتی که ویروس کرونا در برخی افراد ایجاد می کند از بین رفتن حس بویایی است، افزود: ویروس کرونا از نوک بینی تا حنجره و البته ریه که بیشتر راه های تنفسی هستند را گرفتار می کند و کمتر سیستم گوارش را درگیر می کند.

مردم خبرها را از منابع رسمی پیگیری کنند

کریمی به کسانی که به صورت خفیف علائم ویروس کرونا را دارند، توصیه کرد که همان مراقبت های سرماخوردگی را رعایت کرده و استراحت کنند و داروی خاصی نیاز ندارند.

وی ادامه داد: البته افراد مبتلا به علائم سرماخوردگی برای جلوگیری از شیوع آن در بین اطرافیان، خود را قرنطینه و از ماسک استفاده کنند؛ چرا که ترشحات گلو و دهان آلوده است و به اطرافیان سرایت می کند.

این پزشک جراح و متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه، در روزهای گذشته رسانه ها پر از مسائل غیر علمی و دلهره آور شده است، تاکید کرد: مردم فقط باید از طریق منابع موثق و رسمی خبرهای مربوط به موضوع ویروس کرونا را پیگیری کنند.

توجه به دستورالعمل های وزارت بهداشت ضروری است

کریمی، بهترین راهکار برای اقناع افکار عمومی در خصوص ویروس کرونا را سوق دادن مردم به مطالعه و توجه به پروتکل ها و دستورالعمل های ایمنی وزارت بهداشت، به عنوان چکیده ای از توصیه های سازمان بهداشت جهانی دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این پروتکل حاوی تجربیات پیشگیرانه خوبی است که از سوی وزارت بهداشت به چاپ رسیده و در سایت وزارت بهداشت موجود است.

اگر می خواهید مبتلا به کرونا نشوید همچنان در خانه بمانید

کریمی بهترین راهکار برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا را تا حد ممکن، ماندن در خانه و شست و شوی مرتب دست ها عنوان کرد و گفت: اگر مردم می خواهند از کرونا دور باشند تا حد ممکن در خانه بمانند و از سفرهای غیرضروری درون شهری و البته برون شهری دوری کنند.

وی با تاکید براینکه، افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند، استفاده از ماسک را فقط برای کسانی که دچار سرفه، عطسه و آب ریزش بینی هستند ضروری دانست و توصیه کرد: مردم در معاشرت با یکدیگر فاصله 1.5 متری را رعایت کنند و به طور جدی از هر نوع دست دادن، روبوسی و نزدیکی به هم خودداری کنند.

این پزشک جراح و متخصص گوش، حلق و بینی همچنین به مردم توصیه کرد که از حوله شخصی استفاده کنند، در بیرون از خانه صورت خود را لمس نکنند، همه سطوح منزل و محل کار خود را به خصوص سطوح فلزی با مایع ضدعفون کننده بطور مداوم ضد عفونی کنند، گوشی خود را دست کم روزی یک بار تمیز کنند و از سفرهای غیر ضروری بپرهیزند.

وی در ادامه اظهارکرد: استفاده از دستکش نیز فقط در بیرون از خانه الزامی است و در منزل فقط شست شوی دست ها آن هم با رعایت اصل جلوگیری از اسراف بی فایده آب کافی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 403

به "خبرنگاران برای تشخیص کرونا علامت تنگی نفس از تب مهم تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برای تشخیص کرونا علامت تنگی نفس از تب مهم تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید