توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به کتاب فروشان

به گزارش مجله مدیاپلیر، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، محمود آموزگار، نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران با برنامه گفتگوی فرهنگی درباره سیاست گذاری های کتاب و نشر در دهه 90 گفت وگو کرد.

توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به کتاب فروشان

وی ضمن اشاره به تغییر فاز صنعت نشر در دولت یازدهم و دوازدهم، تشریح کرد: در این دولت صنف نشر در مدیریت نمایشگاه مشارکت داده شد، تلاش های جدی برای مصرف دقیق تر یارانه های حوزه نشر انجام گرفت و کتاب فروشان که مغفول مانده بودند در کانون توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفتند.

آموزگار نمایشگاه های یارانه ای را به چند بخش تقسیم کرد که یکی از آن ها یارانه مشارکتی است که در دولت یازدهم حداکثر 20 درصد آن سهم وزارت ارشاد شد و انگیزه ای برای درست مصرف شدن این یارانه ها فراهم کرد.

وی طبق آماری برگرفته از خانه کتاب در مقایسه نشر در سال های 90 و 99 گفت: در سال 90، شصت و هشت هزار و نهصد و چهل و یک عنوان کتاب با کل تیراژهای حدود دویست و چهار میلیون و هزینه هفتصد و هفتاد میلیارد تومانی منتشر و در سال 99 نود و چهار هزار و پانصد و نود دو عنوان کتاب با کل تیراژ صد و نوزده میلیون و هزینه چهار هزار و سیصد میلیارد تومان منتشر شد.

آموزگار با بیان اینکه با فاصله از انقلاب شمارگان کتاب کاهش یافته است بیان نمود: از نظر کمی تغییر چشم گیری در آمار نداریم و این فرایند حاکی از نبود اراده در بحث کمی در نشر است و صرفاً تابعی از شرایط مالی کشور است.

به گفته نایب رئیس اتحادیه ناشران، گرایش به کتاب های فرهنگی توجه کمتری شده و تغییرات تکنولوژیک به اقتصاد نشر یاری می نماید و کمتر باعث به هدر رفتن سرمایه می گردد.

وی با بیان اینکه در سال های بین 92 تا 99 سیاست وزارت فرهنگ برای مصرف بهینه یارانه نشر تغییر کرد و به کتاب فروشان توجه ویژه شد، توضیح داد: در این بازه زمانی گرایش به کتاب فروشی ها بیشتر شد و حاکمیت به آن توجه کرد.

آموزگار ادامه داد: با وجود برخورد مؤثر با دست فروشان کتاب اما امروز با مخاطرات جدیدی مواجهیم و آن کتاب سازی در ویترین های رسمی مانند اسنپ کتاب و دیجی کالا هستیم.

رئیس اتحادیه کتاب فروشان تهران ضمن اشاره به کمبود کتاب خوب متذکر شد: با اقدامات این دهه در نشرکتاب هم فزایی جدی میان صنف و دولت شکل گرفت و این توان برخورد با مسائل در آینده را افزایش می دهد.

آموزگار در انتها به رادیو گفت و گو گفت: دولت یازدهم و دوازدهم به دغدغه های حوزه نشر توجه نموده و باید نقشه راهی برای حمایت حوزه نشر با همکاری صنف و سایر دست اندرکاران تبیین گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1155

به "توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به کتاب فروشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به کتاب فروشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید