برگزاری رویدادهای استارت آپی برای مسئله محور کردن انجمن های علمی، عدم ارتباط مؤثر میان اساتید و دانشجویان در انجمن علمی

به گزارش مجله مدیاپلیر، مسئول رسانه ای انجمن علمی دانشجویی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: برگزاری مسابقات و رویدادهای استارت آپی هدفمند برای مسئله محور کردن انجمن های علمی و حرکت به سمت ایده پردازی و نوآوری می تواند در زمینه فراوری علم بسیار سودمند باشد.

برگزاری رویدادهای استارت آپی برای مسئله محور کردن انجمن های علمی، عدم ارتباط مؤثر میان اساتید و دانشجویان در انجمن علمی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مشاوره تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، فراوری علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می گردد که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن های علمی دانشجویی از جمله تشکل هایی هستند که می توانند به طور جدی به موضوع فراوری علم وارد شوند و فعالیت آن ها کمتر رسانه ای می گردد.

اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در صندلی حقیقی آن، خبرگزاری خبرنگاران را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله تبادل نظرهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش های این انجمن ها بپردازد.

در این تبادل نظر میزبان محمدرضا جعفری، مسئول رسانه ای انجمن علمی دانشجویی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، عضو کمیته دانشجویی EDO دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و عضو انجمن بین المللی دانشجویان ISIC 2 هستیم که در ادامه مشروح این تبادل نظر را می خوانید.

انجمن های علمی برای حل مسائل کشور باید وسط میدان باشند/ هنوز بعضی از دانشجویان نمی دانند انجمن علمی هم داریم!

خبرنگاران: دانشگاهیان چگونه می توانند به فراوری علم یاری نمایند؟

جعفری: هر دانشگاه از چند رکن اساسی شامل اساتید، دانشجویان و مدیران دانشگاه تشکیل شده است، اگر تمامی ارکان مذکور به خوبی وظایف خود را انجام دهند، به یکدیگر یاری نمایند و امکانات پیشرفت علمی را فراهم سازند، دانشجو به عنوان هسته اصلی فراوری علم با انگیزه و پرانرژی می تواند به فراوری علم یاری شایانی کند.

انجمن های علمی پل مؤثری میان اساتید و دانشجویان هستند

انجمن های علمی اگر در جذب دانشجویان علاقه مند پیروز عمل نمایند، نگرش صرفاً علمی به انجمن داشته باشند و حمایت و یاری مدیران و تصمیم گیرندگان دانشگاه را لحاظ نمایند، می توانند به عنوان پل مؤثری میان اساتید و دانشجویان عمل نموده و نقش پررنگ و برجسته ای در پیشرفت علمی کشور ایفا نمایند.

خبرنگاران: رویکرد آموزش عالی را در مورد حمایت کردن از انجمن های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می کنید؟

جعفری: وزارت علوم و وزارت بهداشت به عنوان بالاترین سازمان اداری دانشگاه ها می توانند نقش بسیار پررنگی در حمایت از تشکل ها و انجمن های علمی داشته باشند؛ خبرنگارانن می توانند با کارهایی مانند اختصاص بودجه بیشتر، تبلیغات و دادن امتیازات گسترده تر، جذب دانشجویان نخبه و... بیش از پیش به حمایت از انجمن های علمی و پیشرفت علمی کشور یاری نمایند.

پرداختن به مسائل حاشیه ای چالش انجمن های علمی است

خبرنگاران: چالش های انجمن های علمی دانشجویی چیست؟

جعفری: یکی از بزرگترین چالش های انجمن های علمی، فراموش کردن هدف اصلی این انجمن ها یعنی فراوری و اعتلای علم و به جای آن پرداختن به مسائل حاشیه ای و صندلی قدرت و سوءاستفاده هایی نظیر آن است. از چالش های دیگر این انجمن ها می توان به عدم ارتباط مؤثر میان اساتید و دانشجویان و هسته اصلی انجمن اشاره نمود که خود موجب انفعال علمی انجمن می گردد.

جذب دانشجویان نخبه و علاقه مند از عوامل تقویت انجمن های علمی است

خبرنگاران: چه راهکاری برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه ها وجود دارد؟

جعفری: صندلی و اهمیت بالای انجمن های علمی باید برای تمامی ارکان دانشگاه شرح داده گردد و با اعتماد و دلگرمی به دانشجویان، موجب تقویت روحیه علمی آنها گردد، همچنین جذب مؤثر دانشجویان نخبه و علاقه مند نیز یکی از مهم ترین عوامل تقویت انجمن های علمی است.

برگزاری رویدادهای استارت آپی هدفمند برای مسئله محور کردن انجمن های علمی

خبرنگاران: برای اینکه انجمن های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه ها و سمینارهای آموزشی به فراوری علم و حل مسائل کشور به وسیله علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

جعفری: اگرچه یکی از بهترین راهکارهای تخصص یافتن فرد در رشته تخصصی خود، شرکت در انجمن های علمی است، ولی برگزاری دوره ها و سمینارها نمی تواند به تنهایی موجب فراوری علم گردد؛ برگزاری دوره، سمینار، مسابقات و رویدادهای مستمر استارت آپی هدفمند برای مسئله محور کردن فعالیت انجمن ها، سوق دادن آن ها به سمت ایده پردازی و نوآوری در کسب وکارهای نوپا، همکاری در مرکز رشد و سراهای نوآوری، ارائه طرح های تحقیقاتی مفید و نوآور، تجاری سازی و حل مسائل دانشگاه می تواند در زمینه فراوری علم بسیار سودمند باشد.

همچنین ارتباط فراوان با اعضای هیئت علمی و دانشجویان برای شکل گیری کارهای گروهی با رویکرد کارآفرینی، حل مسائل کشور و فراوری علم می تواند راهگشا و مؤثر باشد.

خبرنگاران: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن های علمی چگونه شروع شد؟

جعفری: بنده از نوجوانی و دوران متوسطه اول استعدادهای درخشان، با تفکر انجمن های گروهی و علمی آشنا شدم و فکر و نگرش علمی و کار گروهی در موضوع های مختلف را در خودم نهادینه کردم و اکنون نیز با ورود به رشته مورد علاقه خود بیش از پیش این علاقه در من آشکار شده است.

اقدامات انجمن علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

خبرنگاران: درباره انجمن علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران شرح دهید که چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

جعفری:از جمله فعالیت های انجمن علمی دانشجویی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران می توان به برگزاری سمینار و وبینار در موضوع های مختلف پزشکی مانند nueroscience, ویروس کرونا و... اشاره نمود.

همچنین تشکیل کارگروه و همایش برای کارهای پژوهشی و مقاله نویسی و پروپوزال نویسی، برگزاری کلاس های آموزشی عملی و علمی برای دانشجویان علاقه مند و مصاحبه با اساتید مختلف پیرامون مسائل روز از دیگر کارهای انجمن علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است.

4118/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 620

به "برگزاری رویدادهای استارت آپی برای مسئله محور کردن انجمن های علمی، عدم ارتباط مؤثر میان اساتید و دانشجویان در انجمن علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری رویدادهای استارت آپی برای مسئله محور کردن انجمن های علمی، عدم ارتباط مؤثر میان اساتید و دانشجویان در انجمن علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید