تور روسیه ارزان: آنالیز آرایه های چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران

به گزارش مجله مدیاپلیر، خبرگزاری خبرنگاران- با سرپرستی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران آنالیز آرایه های چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران انجام شد.

تور روسیه ارزان: آنالیز آرایه های چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگارخبرنگاراندفترمازندران درشهرستان بابلسر، آرایه های چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران در یک پروژه تحقیقاتی بنیاد ملی نخبگان با سرپرستی دکتر مصطفی رستمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران مورد آنالیز فنی و هنری نهاده شد .

بر اساس این گزارش، دکتر رستمی به عنوان سرپرست این پروژه بنیاد ملی نخبگان در گفت وگو با روابط عمومی دانشگاه در مورد مراحل و اهداف این طرح گفت: این پژوهش که با همکاری تیم هفت نفره از دانشگاه های شهید بهشتی تهران، تربیت دبیر شهید رجایی تهران، بوعلی سینای همدان، سمنان و مازندران انجام شد، به آنالیز ساختار فنی و هنری آرایه های چوبی دارای هنر چوتاشی به کار رفته در بناهای آیینی و مسکونی مازندران و الهام پذیری از هنر بومی چوتاشی برای کاربردی نوین در معماری سنتی مازندران پرداخته است. اطلاعات مورد احتیاج با استفاده از اسناد مکتوب و به طور ویژه تحقیقات میدانی با تاکید بر مشاهده، مصاحبه، بازدید از نزدیک، برداشت و مطالعات جی آی اس در گستره شرق، غرب و مرکز مازندران بدست آمده است .

وی اضافه نمود: این پژوهش در گستره شهرها و روستاهای شرق، غرب و مرکز مازندران کوشش کرد تا پس از شناسایی بیش از دویست و پنجاه بنای آیینی و مسکونی شاخص، به فن شناسی انواع آرایه های چوبی با هنر و فن چوتاشی به کاررفته در بناهای آیینی و مسکونی مازندران، به منظور الهام پذیری از آن برای کاربردی نوین در معماری مازندران و در پی آن خلق آرامشی از جنس اصالت در سبک زندگی امروز بپردازد .

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: نتایج این پژوهش گسترده نشان داد که نقش و فرم های چوتاشی شده در آرایه های معماری آیینی و مسکونی مازندران به دسته های اصلی و فرعی گیاهی، انسانی، حیوانی، کتیبه ای و هندسی تقسیم می شوند. این اشکال عموما شامل درخت سرو، گل سه برگ و غنچه ختایی، گل های نیلوفر و خار مریم، شبدر سه برگ، فرم کبوتر، فرم اژدها و پنجه عقاب، سر قوچ، شاخ گاو، ماهی، فرشته، اسمای الهی و معصومان، اشیایی چون نیزه، سرنیزه، قنداق تفنگ و نیز اشکال هندسی مانند مثلث، مربع، دایره، لوزی، مستطیل و ... هستند. اندازه و تنوع استفاده از این طرح ها در بناهای آیینی و مسکونی مازندران با پراکندگی متفاوتی از حیث اقلیم، فرهنگ و برداشت های محلی مردمان منطقه ها شرق، غرب و مرکز مازندران نسبت مستقیم دارد .

دکتر رستمی در انتها با اشاره به این که معماری بومی مازندران ریشه در احتیاجهای معنوی و مادی مردم این استان دارد، اعلام کرد: این نوع معماری با توجه به نوع اقلیم، فرهنگ و معیشت، با چگونگی فراوری و رابطه آن با زندگی اجتماعی مردم در آمیخته است. چوب به عنوان ماده اصلی و به صورت تلفیقی با مواد دیگر در ساخت معماری بومی مازندران از جمله: امامزاده­ها، تکیه­ها، سقانفارها و خانه­های شهری و روستایی در مازندران استفاده شده­ است و هنرمندان از مصالح چوبی و اجرای فن چوتاشی در ساخت و تزیین آنها بهره می­گیرند. هنر و فن چوتاشی به روش بومی و ذهنی از ویژگی­های ساکنان بومی شمال ایران به ویژه مازندران است که هنرمند چوتاش با تراشیدن پیوسته بخشی از کنده­ درخت، فرم دلخواه خود را که شامل: ابزار، ظروف و عناصر معماری چون نرده، ستون، شیرسر و ... است، خلق می­کند .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 آذر 1400 بروزرسانی: 8 آذر 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1388

به "تور روسیه ارزان: آنالیز آرایه های چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور روسیه ارزان: آنالیز آرایه های چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید