با این راهکارها کارکنانی با انگیزه داشته باشید!

به گزارش مجله مدیاپلیر، یکی از مهمترین راه های رسیدن به موفقیت و توسعه هر سازمانی ایجاد انگیزه در کارکنان است. که البته باید سنجیده تر به این موضوع مهم پرداخته گردد. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

با این راهکارها کارکنانی با انگیزه داشته باشید!

شرکت افراد درفعالیتها:

شرکت افراد در فعالیتها می تواند بعنوان یک قوه محرکه تاثیر فراوانی داشته باشد، وقتی در افراد سازمان این احساس بوجود آید که کار به وسیله مشارکت باعث بروز خلاقیت فردی و اجتماعی و در نهایت عملکرد شخصی درسطح بالایی خواهد شد.

انگیزه بیشتری برای فعالیت خواهندداشت بکارگیری فنون تازه بعنوان مثال در یک کارخانه فراوریی یا بعنوان مثال خریداری کردن یک ماشین تازه فراوری در عین حال که در کمیت کاراثر خواهد گذارد، ولی نمی توان بعنوان تنها عامل، در واقع عامل معین نماینده به آن اکتفا کرد ما بدنبال عاملی هستیم که باعث گردد در جهت اهداف سازمان کارکنان کوشش خالصانه و بیشتری بخرج دهند،این معنای انجام کارفقط از جهت کمیت نیست بلکه اثبات این حقیقت است که کار برای افراد بصورت یک ارزش جلوه کند یکنوع رضامندی و خشنودی از کار حاصل گردد، کار برای افراد معنا و مفهوم واقعی اش را پیدا کند البته در این خصوص بحث ایجاد انگیزه به وسیله مادیات نیز مطرح می گردد که آنهم تا حدودی در صورتیکه بجای خود استفاده گردد می تواند فقط بصورت ایجاد انگیزه نماید.

ایجاد انگیزه بصورت معجزه وار صورت نمی پذیرد، کارکنان باید فرصت یابند که ابراز وجود نمایند، تشویق شوند، نظراتشان مطرح باشد، و به ایشان تفهیم گردد که برای کیفیت کار و افزایش این کیفیت در تمام سطوح به یاری ایشان احتیاج است.

دادن مسئولیت به افراد:

برای اینکه انسانها را نسبت به موضوع یا مساله ای برانگیزانیم نمی توانیم فقط از یک خط مشی واحد یا بعبارت دیگر از فرمول از پیش معین شده استفاده کرده و لایتغیر بر همه کارکنان تعمیم دهیم، هر محیط کاری هر کارمند خاصی بنوعی خاص برانگیخته می گردد که در محیط دیگر این روش کارآمد نبوده و دارای اثر نیست و نمی توان آن را امتحان کرد یکی دیگر از این راهها دادن مسئولیت به افراد است بدین ترتیب مدیر می تواند افراد توانمند را تعیین کرده و توانایی ایشان را محل زده و به بوته آزمایش بگذارد و این مساله جدای از اینکه آزمایشی است برای استفاده از انسانهای شایسته برای تصدی امور در سازمان می تواند ضمن شناخت هر چه بیشتر آنها نسبت به خودشان روحیه اعتماد بنفس را نیز در ایشان تقویت کند.

کاهش هیجانات کاری:

هر چقدر جو سازمانی محیطی که افراد در آن کار می نمایند آرام و صمیمی و دور از تشنج باشد افراد راحتر فعالیت می نمایند تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که چند عامل در ایجاد نگرانی و هیجان در تشکیلات نقش اساسی دارند برخی این عوامل را می توان بشرح ذیل خلاصه کرد:

  • تصمیم گیری متمرکز شدید، محدودیت آزادی و شرکت و دخالت اندک
  • شتاب در کار، شرایط محیطی از قبیل فضا، صدا، درجه حرارت و نور
  • زیادی حجم کار و کمبود کار
  • فشارهای کاری از قبیل (تاکید بیش از حد) بر مهلت نهایی برای سرانجام کار و مسئولیت های مربوطه
  • عدم تشخیص و شناسایی کارایی خوب و عالی
  • انتظارات و توقعات ناتعیین، کمبود منابع برای دستیابی به انتظارات و عدم حمایت کافی از طرف مقامات بالا
  • انتظارات و توقعات غیر واقع گرایانه، اعمال مسئولیت های شخصی و کسب دستاوردهای ناقص

آنچه واضح است، اینست که افراد تا حدودی می توانند براین عوامل غلبه نمایند و مقدار نگانی و هیجانات حاصله را به کمترین حد کاهش دهند، مدیر بعلاوهمی تواند با دادن اطلاعات کافی به افراد نتایج مثبتی پیداکند و جریان کار را دقیقا به آنها بگوید و همیشه مشورت را بعنوان یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر روحیه افراد فراموش نکند، بعلاوه برای کاهش هیجاناتو نگرانی های حاصله از کارمدیر خوب می تواند عوامل ذیل را در نظر بگیرد.

  • ارائه اطلاعات لازم که بیانگر تاثیرات حاصله از تغییر در کارافراد می گردد.
  • همیشه با طرح سئوالاتی از افراد چگونگی تغییراترا جویا گردد.
  • به افراد فرصت داده گردد تا خود را با شرایط تازه تطبیق دهند.
منبع: الی گشت
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1504

به "با این راهکارها کارکنانی با انگیزه داشته باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این راهکارها کارکنانی با انگیزه داشته باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید