تور مکزیک ارزان: آشنایی با ایرانیان مکزیک

به گزارش مجله مدیاپلیر، سابقه حضور ایرانیان در مکزیک به قرن ها قبل باز می شود، اما زمانی که شاه مخلوع ایران پس از سرنگونی اش در سال 1979 میلادی به آنجا پناه برد این موضوع آشکارتر شد.

تور مکزیک ارزان: آشنایی با ایرانیان مکزیک

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مکزیک ارزان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

در کنار آب های نیلگون خلیج آکاپولکو خانه ای سفید واقع شده است که با طاق های عربی تزئین شده است. مردم محلی آن را La Casa del Sha خانه شاه می نامند که اشاره ای به شاه مخلوع ایران است که پس از سرنگونی اش در سال 1979 میلادی در مکزیک زندگی می کرد.

در حالی که شاه ممکن است مشهورترین مهاجر مکزیک از ایران باشد افراد دیگری نیز از مهاجران به مکزیک بوده اند. در دهه های اخیر، تعداد فزاینده ای از ایرانیان به مکزیک رفته اند.

حضور ایرانی در مکزیک

حضور ایرانیان در مکزیک به زمان امپراتوری اسپانیا باز می گردد. کشتی ها به طور مرتب از فیلیپین به مانیل گالئون می رسیدند و در ازای نقره مکزیکی کالا های لوکس را از آسیا به ارمغان می آورند. هزاران نفر از سراسر آسیا در این قایق ها به آمریکای لاتین رسیدند. از جمله دون پدرو دو زاراته تاجری از اصفهان که در دهه 1720 به مکزیکوسیتی راه یافت. او بخشی از جامعه کوچک ارمنیان جلفای نو بود که در محله لا مرسدس زندگی می کردند.

معین نیست که دون زاراته اجدادی از خود به جا گذاشته است یا خیر، اما میراث او به عنوان یک تاجر در میان ایرانیان مکزیکوسیتی زنده است. در یکی از میادین اصلی پولانکو که از آن تحت عنوان بورلی هیلز مکزیک یاد می گردد تابلوی بزرگی که روی آن نوشته شده Tapetes Teheran یا فرش های تهران دیده می گردد که نمادی از تجارتی است که بیش از 20 سال پیش به وسیله خانواده بهادر تاسیس شده است.

آنان که اصالتا ایرانی بودند پیش از اقامت در مکزیکوسیتی به کانادا رفتند جایی که اعضای خانواده شان پیش از انقلاب 1979 میلادی به آنجا آمده بودند. تجارت فرش شغلی است که امروزه ایرانیان بیش تری را در مکزیک به خود جلب نموده است و چندین مغازه فرش فروشی در سطح شهر افتتاح شده است. در اوایل سال 2022 میلادی موزه ملی فرهنگ های مرکز مکزیک حتی میزبان نمایشگاهی از فرش های ایرانی بود که قطعات اهدایی از سوی خانواده بهادر در آن به نمایش گذاشته شد.

از اولین بازرگانان فرش ایرانی در مکزیک خانواده اوداباشیان بودند که در سال 1923 مغازه ای راه اندازی کردند. این خانواده که ارمنیان ارزروم بودند و از نسل کشی در امپراتوری عثمانی گریخته بودند به فروش فرش های ایرانی معروف شدند.

مهاجرت ایرانیان به مکزیک

موج معاصر مهاجرت ایرانیان از اواسط قرن بیستم شروع شد. پدربزرگ و مادربزرگ امینه پرواز از جمله آنان بودند. امینه به میدل ایست آی می گوید: آنان در پی زندگی بهتر به اینجا آمدند و پس از توقف در بسیاری از کشور ها در مکزیک ساکن شدند. پدرم همواره مکزیک را دوست داشت، زیرا در جوانی به مکزیک آمده بود. پرواز که مادرش مکزیکی است در اطراف جامعه عرب مکزیک بزرگ شد. او با آموختن زبان فارسی و حتی سفر به ایران احساس عمیق تری از ارتباط خود با میراث ایرانی اش داشت.

پرواز تخمین زده است که حدود 3000 ایرانی در سراسر مکزیک زندگی می نمایند که حدود 200 نفر در مرکز و بقیه در سراسر کشور پراکنده شده اند. بسیاری پس از انقلاب 1979 ایران آمدند. از جمله مادر بدیع زاراته خلیلی بود. او در مازندران در ساحل دریای خزر به جهان آمد.

زاراته خلیلی می گوید مادرش در رشته پزشکی تحصیل کرد و در مسائل مرتبط با عدالت اجتماعی فعالیت نمود. او در قالب یک هیئت صلح در دهه 1980 میلادی به السالوادور اعزام شد و در بحبوحه جنگ داخلی در آنجا با پدر بدیع آشنا شد. زاراته خلیلی می گوید: پدرم عاشق مادرم شد و خواستگاری کرد، اما او ابتدا نه گفت. او رفت و فارسی یاد گرفت و یک سال بعد بازگشت و دوباره از او این بار به زبان فارسی خواستگاری کرد و مادرم این بار بله گفت.

زاراته خلیلی با زبان فارسی در خانه بزرگ شد. مادرش غذا های ایرانی را با مواد مکزیکی طبخ می کرد و با طعم های تازه سازگار می شد و آن را با غذا های مورد علاقه اش تطبیق می داد. او همواره می گوید که مازندران با غرب مکزیک اشتراکات زیادی دارد. هر دو منطقه دو نیمه گرمسیری هستند و میوه و سبزیجات زیادی فراوری می نمایند. زاراته خلیلی روی مسائل مهاجرت کار نموده و در حال حاضر در وزارت برابری مکزیک استخدام شده است.

او می گوید: مادرم به مرور زمان مکزیکی تر و پدرم ایرانی تر شد. آنان زندگی خود را برای مردم اینجا اختصاص دادند و خود را وقف ایجاد تغییرات اجتماعی در مکزیک کردند.

مکزیک مدت ها پناهگاهی برای روشنفکران تحت تعقیب از جمله چپ های اسپانیایی فراری از تسلط فاشیست های دهه 1930 میلادی، روس هایی مانند لئون تروتسکی که از سرکوب استالینیستی گریختند، و آمریکایی هایی مانند کانلون نانکورو که به عنوان یکی از اعضای حزب کمونیست با آزار و اذیت روبرو شدند، بوده است.

بسیاری از ایرانیان متوجه می شوند که مکزیکوسیتی بسیار آشناست و از بسیاری جهات شبیه تهران است.

مکزیک هم چنین مکانی را برای شروع دوباره هنرمندان ایرانی فراهم نموده است. سفر مهدی مشتاق نوازنده کلاسیک ایرانی به مکزیک، پس از یک برخورد تصادفی در اتوبوسی در کویر ایران زمانی شروع شد که گروهی از گردشگران مکزیکی به سه تاری که او با خود حمل می کرد، علاقمند شدند.

او می گوید: آنان را به کلاس موسیقی که تدریس می کردم، دعوت کردم و با هم دوست شدیم و چند آلبوم ام را به آنان هدیه دادم. چند سال بعد، مشتاق برای اجرا در جشنواره موسیقی اولین کان در مکزیکوسیتی دعوت شد. او با خنده می گوید: مکزیک برای من کاملا تازه بود. من چیزی در خصوص آن نمی دانستم. در مکزیک بسیاری از مردم فکر می نمایند که در ایران همه شتر سوار می شوند، در ایران نیز ما دیدگاه مشابهی در خصوص مکزیک داشتیم.

موسیقی او به قدری محبوب شد که توانست اولین آلبوم موسیقی کلاسیک ایرانی را که در مکزیک ضبط شده بود با سرمایه گذاری کامل تهیه کند. او می گوید: این واقعیت که مردم مکزیک از موسیقی ام حمایت کردند و آن را به انجام رساندند، برای من بسیار شاد نماینده بود.

تازهترین سرمایه گذاری او Perxico سازها، ریتم ها و نوازندگان ایرانی و مکزیکی را گرد هم می آورد تا هویتی تلفیقی را خلق کند.

او می گوید: از ابتدا دلم برای ایران تنگ شده بود. اما بعد از چند سال متوجه شدم که وقتی به ایران رفتم دلم برای مکزیک هم تنگ شده بود. این کشور و مردم اش بخشی از من شدند.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1628

به "تور مکزیک ارزان: آشنایی با ایرانیان مکزیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مکزیک ارزان: آشنایی با ایرانیان مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید