افتتاح مسجد صد میلیون دلاری با بزرگترین گنبد تاریخ ترکیه در استانبول

به گزارش مجله مدیاپلیر، به بی سی گزارش داد: مسجد چاملیجا (سروستان)، 6 مناره و گنجایش 63 هزار نفر را دارد. این مسجد در بالای تپه ای در بخش آسیایی شهر استانبول واقع است. هزینه ساخت این مسجد یکصد میلیون دلار برآورد شده است.

افتتاح مسجد صد میلیون دلاری با بزرگترین گنبد تاریخ ترکیه در استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

گفته شده ساخت این مسجد یکی از پروژه های عظیم مورد حمایت اردوغان است. منتقدان ساخت آن را هدر دادن سرمایه عمومی دانسته اند اما دولت می گوید که این مسجد بخشی از میراث ملی ترکیه است.

آناتولی هم نوشت: مسجد جامع چاملیجا در زمینی به مساحت 17 هزار مترمربع بر روی تپه ای به همین نام ساخته شده و دارای عظیم ترین گنبد در تاریخ معماری ترکیه است.

این مسجد دارای 6 مناره است که ارتفاع چهار مناره آن به 107 متر، دو مناره دیگر به 90 متر می رسد. بعلاوه گنبد آن هم 72 متر ارتفاع و 34 متر قطر دارد. معماری این مسجد با الهام از سبک معماری عثمانی، سلجوقی ساخته شده و یکی از نمادهای تازه استانبول خواهد بود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه این مسجد گفت: از افتتاح مسجد جامع چاملیجا ؛ عظیمترین مسجد ترکیه در شهر استانبول خرسندیم. این مکان در عین حال با سالن های کنفرانس، نمایشگاه، موزه آثار ترک و اسلام یک مجتمع است.

وی با بیان اینکه کسانی که به مساجد حمله نموده و کلیساها را هدف قرار می دهند دارای ذهنیت تاریک هستند ادامه داد: همزمان 65 هزار نمازگزار می توانند در این مسجد عبادت نمایند. هر چند هم بعضی می گویند چگونه پر خواهد شد اما الحمدالله پر می گردد.

اردوغان اضافه نمود: مسجد جامع چاملیجا از تمام نقاط استانبول به راحتی دیده می گردد. هر جایی که صدای اذان به گوش رسیده و مناره ها سر به آسمان کشیده اند آنجا سرزمین مسلمانان است. رفتار یک مسلمان ایجاب می نماید که وقتی به مسجدی نگاه می نماید به جای ایرادگیری مراقب آن باشد. خدا را شکر که برادران و خواهران مان در استانبول صفوف نماز را در مسجد چاملیجا پر خواهند کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1267

به "افتتاح مسجد صد میلیون دلاری با بزرگترین گنبد تاریخ ترکیه در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح مسجد صد میلیون دلاری با بزرگترین گنبد تاریخ ترکیه در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید