یافته های جدید در تخت جمشید باید به دنیا معرفی شوند

به گزارش مجله مدیاپلیر، ایرنا/ براساس سخنان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، یافته های جدید در تخت جمشید باید به دنیا معرفی شوند.

یافته های جدید در تخت جمشید باید به دنیا معرفی شوند

قضیه چیست؟

سید محمد بهشتی شیرازی با اشاره به اهمیت بهره برداری از یافته های اخیر در آبراهه های تخت جمشید بیان نمود: گردشگری به معنای بازدید از میراث دنیای تخت جمشید، تنها بخشی از ماموریت های اصلی میراث فرهنگی در این حوزه است.

او سه ماموریت اصلی حوزه گردشگری را حفاظت، پژوهش و معرفی آثار دانست و بیان داشت: آنچه به تازگی در تخت جمشید یافت شده، در راستا پژوهش در این سایت دنیای اتفاق افتاده است. تمام آنچه به گردشگران از رهگذر رویدادها و تولیدات فرهنگی تخت جمشید نمایانده می گردد در حوزه معرفی سایت دنیای جای می گیرد و ثمره پژوهش است؛ بنابراین چنین یافته هایی باید در قالبهای گوناگون از جمله نمایش در موزه تخت جمشید، بروشورها و توضیحات مجموعه لحاظ گردد.

همکاری با دنیا برای تکمیل یافته های خود

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه توانایی های پژوهشگران ایرانی در حوزه میراث فرهنگی کم نیست، ابراز داشت: اصولا دایره علم در حوزه میراث فرهنگی چندان وسیع نیست و به همین دلیل نیز کشورهای مختلف و مراکز تحقیقاتی مختلف با یکدیگر همکاری می نمایند، چرا که هریک در وجهی قوی هستند و توانایی هایی دارند.

بهشتی ادامه داد: در پژوهشهای باستان شناسی، علوم جدید نیز به کار گرفته شده و از جهت تاریخ گذاری و دریافت های دقیق علمی، بعضی امکانات را در داخل کشور در اختیار داریم و بخشی از آن را نداریم و از همین رو بسندگی به توانایی های خود برای کسب نگاهی همه جانبه کافی نیست.

ناشکیبایی، یافته های جدید تخت جمشید را دچار روزمرگی می نماید

او اضافه کرد: نباید از نظر دور داشت که پژوهشی که منجر به کشف بقایای استخوانی اخیر شده، جدید است و تا پخته گردد و با دیگر پژوهش های سنجیده گردد و در نهایت به صورت قطعی بتوان درباره آنها سخن گفت، فرایندی زمان بر خواهد داشت؛ از همین رو باید مراقب باشیم که دچار نگاه روزمره به آنها نشویم.

بهشتی با تاکید بر اینکه نظریه های موجود براساس مطالعات باید در بحثهای علمی، موقعیتها و محافل پژوهشی مطرح و چکش کاری گردد، اظهار کرد: پس از تبدیل این یافته ها به منبع علمی قریب به یقین می توان وارد حوزه معرفی آثار شد.

وی درباره ماموریتهای فراروی مسئولان و کاوشگران در تخت جمشید اظهار کرد: خوشبختانه، در پایگاه پارسه پاسارگاد در طی این سالها فعالیت به صورت مداوم و همه جانبه ادامه یافته و هرچه امکانات بیشتری در اختیار پایگاه قرار گیرد، این آمادگی وجود دارد که از آن بهره برداری گردد.

بهشتی ادامه داد: چراغی در این مجموعه روشن است و تخت جمشید میراثی متروک نیست، گرچه فعالیت هایش بنا بر منابع و امکانات کم یا زیاد است، اما از لحاظ نیروی انسانی، ارتباطات بین المللی و استفاده از متخصصان در رشته های مختلف فعال و حاضر یراق است و انتظار می رود فرایند کاوش و پژوهشها همچنان ادامه یابد.

کشف اخیر در تخت جمشید که خبر آن بیست و ششم مرداد 99 اعلام شد، شامل اسکلت های انسانی و حیوانی در آبراهه های این مجموعه دنیای، نگاه ها را متوجه تاریخ و روایت پس پشت این یافته ها نموده است.

ابتدا اعلام شد که 11 اسکلت انسانی و 2 اسکلت سگ سانان در جریان لایروبی آبراهه از دروازه نیمه تمام به سمت حیاط صدستون پیدا شده و بعد دو اسکلت انسانی دیگر نیز نمایان شد که تعداد این یافته ها را افزایش داد.

شکل قرارگیری این استخوانها نشان می دهد که احتمالا این افراد تدفین نشده اند، بلکه در جریان زد و خوردی که ممکن است به حمله اسکندر مقدونی به ایران مربوط باشد، کشته شده و در آبراهه ها رها شده باشند.

یافتن این اسکلت های انسانی مسئولیت خطیری را فراروی دست اندرکاران حوزه میراث فرهنگی قرار می دهد و می تواند دری تازه به روی گردشگری روایت محور و خلاق بگشاید و حتی پای گردشگری ادبی را به این میراث باستانی باز کند.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان بوده، یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار دنیای است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان دنیای علمی، فرهنگی ملل متحد ثبت شد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 705

به "یافته های جدید در تخت جمشید باید به دنیا معرفی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته های جدید در تخت جمشید باید به دنیا معرفی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید