گوگل استیدیا استودیوهای داخلی خود را منحل کرد

به گزارش مجله مدیاپلیر، بیش از یک سال پیش سرویس گوگل استیدیا و همین طور استودیو داخلی بازی سازی این شرکت معرفی گردید اما اکنون با اعلام رسمی این شرکت، تغییراتی در رویکرد کاری گوگل در صنعت بازی های ویدیویی اتفاق افتاده است و آن ها قصد دارند تمرکز خود را در این صنعت تغییر دهند. اولین قربانی گوگل در صنعت بازی های ویدیویی، استودیو داخلی این شرکت است که با نام استودیو بازی ها و سرگرمی های استیدیا (Stadia Games & Entertainment) شناخته می شد.

گوگل استیدیا استودیوهای داخلی خود را منحل کرد

این استودیو که تشکیل شده از تعدادی از افراد با تجربه صنعت و همین طور توسعه دهندگان با استعدادی بود، با هدف ساخت بازی و محتوای ویژه برای سرویس استیدیا کار خود را دنبال می کرد. اتفاقی که دیگر رخ نخواهد داد. با این اتفاق، گوگل ساخت بازی های ویدیویی را رها خواهد نمود و تمرکز خود را بر ارائه سرویس گوگل استیدیا و همکاری با ناشران دیگر خواهد گذاشت.

همچنین در پی این تصمیم، جید ریموند، تهیه کننده معروف سری بازی های اساسینز کرید و واچ داگز 1 که وظیفه راهنمایی این استودیو را بر عهده داشت، از گوگل جدا شد و تصمیم گرفته تا موقعیت های شغلی دیگری را امتحان کند. گوگل هم اعلام نموده که میخواهد از افراد و کارکنان این استودیو پشتیبانی کند و برای آن ها موقعیت های شغلی جدیدی بیابد. هرچند، با توجه به تمرکز نکردن گوگل روی خلق بازی، طبیعی است که توسعه دهندگان و کارکنان این استودیو به دنبال سمت های شغلی در استودیوها بازی سازی دیگری باشند. خوشبختانه، تا به امروز بسیاری از استودیوهای کوچک و عظیم صنعت حمایت خود را از کارکنان سابق استودیو بازی ها و سرگرمی های استیدیا که اکنون بی کار هستند، به عمل آورده اند و برای استخدام نیروهای جدید این استودیو ابراز علاقه نموده اند.

فیل هریسون که نائب رییس بخش بازی های گوگل و استیدیا است، در بیانیه جدید این شرکت اعلام نموده که با بسته شدن استودیو داخلی گوگل، آن ها تمام تمرکز خود را روی تکنولوژی و سرویس استیدیا و همکاری با دیگر شرکا و ناشران درون صنعت و ایجاد همکاری های تجاری خواهند گذاشت. فیل هریسون در بخشی از این بیانیه می گوید:

دارندگان کنونی اشتراک استیدیا همچنان می توانند به وسیله این سرویس به بازی کردن بازی های مختلف بپردازند. با این وجود دیگری خبری از استودیو داخلی گوگل نخواهد بود. هرچند چنین چیزی غیرمنتظره هم نبود اما به هر حال افراد خبره و مهمی به استودیو داخلی گوگل پیوسته بودند و بسته شدن این استودیو از این رو ناراحت کننده است. حتی مدتی پیش شانون استادستیل (Shannon Studstill) که برای مدت زیادی ریاست استودیو سانتا مونیکا سونی را بر عهده داشت و در آخرین تجربه پیروز خود هم بازی تحسین شده خدای جنگ 2018 را عرضه کرد، به این استودیو پیوسته بود.

این خبر چندین واقعیت را بیش از همواره برای ما آشکار می نماید. اول اینکه این قضیه به گوگل و آمازون و دیگر شرکت های عظیم نشان می دهد که برای ورود به صنعت بازی های ویدیویی و ساخت آثار با کیفیت به چیزی بیش از انبوهی پول و ثروث احتیاج است و باید دیدگاه و تفکری همسو و آشنا با بازی های ویدیویی وجود داشته باشد که به نظر می رسید در این زمینه گوگل و آمازون هنوز راه فراوانی دارند. چندی پیش هم گزارشی منتشر شد که از وضع نه چندان خوب استودیوی داخلی بازی سازی آمازون خبر می داد و در آن اشاره شده بود که مدیران آن استودیو درک درستی از بازی های ویدیویی ندارند. حتی فیل هریسون که نائب رییس بخش استیدیا در گوگل است، در بخشی از بیانیه خود از سختی و دشواری ساخت بازی های عظیم در این روزگار می گوید و آن را کاری بسیار پرزحمت می خواند که کاملا این صحبت درباره وضع کنونی ساخت بازی های AAA درست است. واقعیت دوم از همین سخن استنباط می گردد. اینکه ابر شرکتی مثل گوگل این ریسک را نمی پذیرد و از ساخت بازی های ارزشمند و پر زحمت سر باز می زند، خود نشانگر این است که ساخت بازی های ویدیویی در این دوره شرایط بسیار خاص و دشواری دارد و پیروزیت در آن بسیار پر ریسک است.

هر چند این خبر بیش از همه و به خاطر بی کار شدن اعضای استودیو داخلی گوگل ناراحت کننده است، اما می توان یک وجه دیگر آن را هم در نظر گرفت که ممکن است باعث گردد حداقل گوگل راستا اشتباه خود را متوجه گردد و اکنون با همکاری با دیگر ناشران و شرکت های حاضر در صنعت بخواهد قدمی جلو بردارد و شاید در اثر این همکاری تأثیر مثبتی در این صنعت ایجاد گردد. هرچند ترجیح می دهیم که فعلا ذره ای هم به این قضیه امیدوار نشویم چراکه سابقه آن ها تا به امروز در این زمینه خوشایند نبوده است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1002

به "گوگل استیدیا استودیوهای داخلی خود را منحل کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل استیدیا استودیوهای داخلی خود را منحل کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید