کشف قدیمی نوشته سیریلیک بر روی زره سینه دفع شر

به گزارش مجله مدیاپلیر، یک محقق می گوید که قدمت این کتیبه به 1100 سال پیش باز می شود و یکی از قدیمی ترین متون سیریلیک است که تا به امروز کشف شده است. ایوایلو کانف باستان شناس موزه ملی بلغارستان که سرپرستی تیم حفاری قلعه در مرز یونان و بلغارستان را برعهده داشته می گوید: متن بر روی یک صفحه سربی نوشته شده بود که روی زره سینه بسته شده بود تا صاحب اش را در برابر مسائل و شر محافظت کند.

کشف قدیمی نوشته سیریلیک بر روی زره سینه دفع شر

به گزارش خبرنگاران به نقل از rahnamato، او می گوید این کتیبه به دو دعا کننده به نام های پاول و دیمیتار اشاره دارد. او می افزاید:معین نیست که پاول و دیمیتار چه کسانی بودند، اما به احتمال زیاد دیمیتار در پادگان حضور داشته و در قلعه مستقر شده بود و از بستگان پاول بوده است. به گفته کانف این کتیبه به زمان تزار سیمئون اول که در فاصله سال های 893 تا 927 بر امپراتوری بلغارستان حکمرانی کرد تعلق دارد. در آن موقع آن تزار امپراتوری را توسعه داد و لشکرکشی را علیه امپراتوری بیزانس به راه انداخت.

یکی از قدیمی ترین متون سیریلیک؟

سیستم نوشتاری سیریلیک که در روسی و سایر زبان ها در سراسر اوراسیا مورد استفاده قرار می گیرد در قرون وسطی توسعه یافت. کانف می گوید:بر اساس نحوه نگارش حروف و محل کتیبه در داخل قلعه این متن احتمالا در فاصله سال های 916 تا 927 وارد قلعه شده و به وسیله یک پادگان نظامی بلغارستان آورده شده است.

پیش از این کشف قدیمی ترین متون سیریلیک به جای مانده مربوط به سال 921 میلادی بودند. کانف می گوید:بنابراین، کتیبه تازه کشف شده یکی از قدیمی ترین متون سیریلیک است که تا به امروز کشف شده است.

یاور میلتنوف محقق موسسه زبان بلغاری آموزشگاه علوم بلغارستان می گوید:این یک یافته بسیار جالب است و باید به آن توجه کرد. پیش از آن که بتوانیم از تاریخ آن مطمئن شویم باید انتشار کامل کتیبه و بستری که در آن پیدا شده را ارزیابی کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1763

به "کشف قدیمی نوشته سیریلیک بر روی زره سینه دفع شر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی نوشته سیریلیک بر روی زره سینه دفع شر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید