کال جنی؛ تجربه یک سفر مرموز به خانه جن ها

به گزارش مجله مدیاپلیر، کال جنی یکی از شاهکارهای طبیعی و البته بسیار عجیبی است که در شهر طبس واقع شده است. مردم قدیمی منطقه کال جنی را محل عبور اجنه می دانند و داستان های ترسناک فراوانی درباره اتفاقات این منطقه تعریف می نمایند.

کال جنی؛ تجربه یک سفر مرموز به خانه جن ها

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خبرنگاران | سرویس گردشگری - جاذبه ها و دیدنی های جذاب نقاط مختلف ایران زیاد است. اما بعضی از این نقاط رعب آور هستند. دیدنی هایی ترسناک و متفاوت در دل کویر که حتی اسم آن ها نیز خوفناک است، مثل کال جنی! مکانی مرموز و عجیب که گفته می شود محل زندگی جن هاست. ما امروز قصد داریم شما را با کال جنی بیشتر آشنا کنیم تا شاید مقصد بعدی گردشگری شما باشد.

هنوز نقطه دقیق کال جنی روی نقشه گوگل تعیین نشده است

ویژگی های اصلی کال جنی

اگر به شهر طبس بروید، از بومیان قدیمی داستان های عجیب و غریبی را درباره کویر خواهید شنید. اما شاید مرموزترین مکانی که بخواهند به شما معرفی نمایند کال جنی باشد. کال به معنای دره یا راستا است و به همین دلیل است که به آن دره جن ها نیز می گویند. شاید در نگاه اول باورتان نشود که در ایران هستید. چیزی که می بینید بیشتر شما را یاد طبیعت آمریکای جنوبی می اندازد. دره ای عجیب و خاص که به محض دیدن آن کمی باورتان می شود که اینجا محل زندگی جن هاست. درون دره که بروید دیواره های پیچ و تاب خورده با نقش و نگار های جالب طبیعی را می بینید که پیدایش آن ها محصول نبرد باد، باران و صخره های این دره است.

این نشان می دهد که طبیعت به زیبایی می تواند یک اثر هنری را حتی در دل کویر خلق کند. دره هایی به شکل V و U که در یک راستا پر از پیچ و تاب به هر طرف ادامه پیدا نموده است. اما نکته جالبی که در کال جنی دیده می شود وجود آب است. در بعضی از بخش های آن حوضچه های آب و رود های کوچکی وجود دارد که زیبایی این دره را دوچندان نموده اند. در بخش های فرعی تر کال جنی نخلستان های به چشم می خورد که برای شما دیدن چنین چیزی در کویر کمی عجیب خواهد بود.

رفت و آمد انسان های بومی در این منطقه به قرن های گذشته بازمی شود. منطقه کال جنی از آنجا که در استان خراسان جنوبی واقع شده، محلی مهم برای زرتشتیان بوده است. اگر کمی کنجکاوی کنید و خوب اطراف را بگردید، تونل ها و خانه های خاصی به نام گبر ها را می بینید که در دل صخره ها توسط انسان ایجاد شده اند. این خانه ها در زمان ساسانیان پدید آمده اند. اینجا محلی است که شما به آرامشی محض می رسید. به یک سکوت عجیب که فقط صدای باد در آن به گوش می رسد. اگر چند ساعت یا حتی چند روز در اینجا بمانید. آنقدر فکر و خیال مختلف به ذهنتان خطور می نماید که شما هم مانند بومیان به مرموز بودن این محل ایمان خواهید آورد.

وقتی درون دره حرکت می کنید بلند فریاد بزنید، یا آوازی بخوانید. خواهید دید که صدا به نوع خاصی در آن می پیچد. یکی از دلایلی که بومیان منطقه این دره را محل زندگی اجنه می دانند صدا های خاصی است که داخل دره به گوش می رسد. هرچند که امروزه همه می دانند این صدا ها در نتیجه چرخش باد در دل صخره های عجیب دره است، اما شنیدن آن ها واقعاً کمی ترسناک و عجیب به نظر می رسد.

ورودی بعضی از این تونل ها در ارتفاع چند متری از سطح زمین واقع شده است و این نشان می دهد که مردمان گذشته با فناوری های خاص خود اقدام به کندن آن ها نموده اند. هنوز به طور کامل تعیین نیست که این خانه ها برای چه کاری مورد استفاده قرار می گرفتند. اما تاریخ طولانی این دره و حضور انسان در آن از گذشته دور نشان از با اهمیت بودن آن دارد. در گذشته فقط بومیان به این منطقه دسترسی داشتند، اما با گسترش فرهنگ بوم گردی، و توجه میراث فرهنگی، کال جنی در سال 1390 در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسید و از آن پس بود که گروه های طبیعت گردی و گردشگری این مکان را برای مشتریان خاص خود انتخاب می کردند.

کی برویم؟

به خاطر داشته باشید که طبس در کویر واقع شده است؛ بنابراین رفتن به این منطقه در روز های گرم سال امکان پذیر نیست. شما بهتر است در طول پاییز یا اوایل بهار برنامه خود را برای رفتن به کال جنی هماهنگ کنید تا با مشکل گرما زدگی روبرو نشوید. نکته دیگر که درباره رفتن به کال جنی باید در نظر داشته باشید این است که اینجا منطقه ای کویری است. پس شما بدون راهنما و یک بلد نمی توانید وارد آن شوید. چه بسیار بودند کویرنوردانی که بدون شناخت در همین منطقه گم شده اند. پیشنهاد می شود برای دیدن کال جنی با یک گروه گردشگری مطمئن یا یک راهنمای حرفه ای همراه شوید.

بیشتر بخوانید:
  • روستای ازمیغان، محلی تلاقی کویر و شالی زار
  • سفر به کویر مصر اصفهان

کجا بمانیم؟

برای ماندن دو گزینه پیش روی شماست. اگر تیم حرفه ای هستید می توانید شب را در کویر چادر بزنید. دیدن شب های زیبای کویر چیزی نیست که بتواند به راحتی از آن گذشت و خودش یک جاذبه همه گردشگری محسوب می شود. اما اگر هم می خواهید درجایی راحت تر باشید. پس از بازدید از کال جنی می توانید دوباره به شهر طبس برگردید و دریکی از هتل های این شهر بمانید:

  • هتل بهمن طبس - 2 خبرنگاران

    آدرس: خراسان جنوبی، ابتدای ورودی طبس، بلوار شهدا

  • هتل نارنجستان طبس- 2 خبرنگاران

    آدرس: خراسان جنوبی، کیلومتر 3 جاده طبس، به سمت روستای توریستی خرو

  • هتل آپارتمان امیر طبس

    آدرس: خراسان جنوبی، طبس، ضلع جنوبی میدان امام زاده

چطور به کال جنی برویم؟

کال جنی در استان خراسان جنوبی و شهر طبس واقع شده است. از شهر به سمت کال جنی و کویر با استفاده از تابلو های راهنما حرکت کنید. بعد از خاتمه راه آسفالته باید حدود 5 کیلومتر را در خاکی برانید و در نهایت به دره خواهید رسید. از 2 طریق شما امکان ورود به دره را دارید. در خاتمه جاده خاکی نقطه ورودی دره در نزدیکی کوه ها واقع شده است و نخل ها نیز در آنجا واقع شده اند. همچنین در میانه راه جاده خاکی اگر دقت کنید یک شکاف عظیم وجود دارد که شما به وسیله آن می توانید وارد دره شوید.

منبع: setare.com
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 982

به "کال جنی؛ تجربه یک سفر مرموز به خانه جن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کال جنی؛ تجربه یک سفر مرموز به خانه جن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید