نقش کلیدی جامعه محلی در جهانی شدن همدان

به گزارش مجله مدیاپلیر، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی گفت: در پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان، اظهارنظر جامعه محلی در خصوص جهانی شدن همدان برای ارزیابان نقش حیاتی در نظر کارشناسی آنها خواهد داشت.

نقش کلیدی جامعه محلی در جهانی شدن همدان

به گزارش خبرنگاران مصطفی پورعلی در حاشیه بازدید از مسیر پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان، اظهار کرد: این پرونده اهمیت بسزایی در حوزه رقابت فرهنگی در میراث جهانی دارد و همراهی و حمایت مسئولان استانی و شهرداری همدان در زمینه برطرف موانع و پیگیری آنها برای پیشبرد پرونده تحسین برانگیز است.

وی اعلام کرد: براساس برنامه ریزی ها در ماه های آینده ارزیابان یونسکو به مدت پنج روز در همدان مستقر خواهند شد تا عرصه و حریم معین شده مسیر جهانی شدن همدان را بازدید و آنالیز نمایند و شرایط برای حضور ارزیابان در همدان مطلوب است و فقط ضروری است موارد مورد تأکید در به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی همدان سریع تر پیگیری گردد.

پورعلی ادامه داد: با بازدیدهای انجام شده، در حال حاضر آنچه جای کار سریع تر دارد، مدیریت ترافیک در محدوده پرونده ثبت جهانی و حذف طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری است که در روزهای اخیر وعده انجام آن داده شده و باید قبل از نزدیک شدن به زمان ورود ارزیابان به همدان معین تکلیف و حل گردد.

وی افزود: در موضوع پرونده جهانی شدن همدان فقط منطقه مدنظر نیست و مردم درگیر آن هستند، در پرونده همدان اظهارنظر جامعه محلی در خصوص جهانی شدن همدان برای ارزیابان نقش حیاتی در نظر کارشناسی آنها خواهد داشت و شاهد آن هستیم همراهی جامعه محلی با پرونده ثبت جهانی در همدان روند مثبتی پیدا نموده و مطلوب است.

پورعلی افزود: موضوع پرونده جهانی همدان موضوع استانداری همدان یا وزارتخانه میراث فرهنگی نیست، این موضوع مسأله جمهوری اسلامی ایران است. برای برطرف نواقص پرونده جهانی همدان، حمایت استاندار، همراهی جامعه محلی و حمایت های کشوری نقش کلیدی ایفا می نماید و همدان در این زمینه پیروز است. پرداختن به موضوع خیابان اکباتان برای پرونده جهانی همدان بسیار اهمیت دارد و برنامه هایی که برای محتواسازی آن درنظر گرفته شده، برنامه های کارآمدی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی همدان، وی تأکید کرد: بازسازی کاروانسراها و جداره های شهری در مسیر پرونده ثبت جهانی کاری ارزنده است و این اتفاقات اعتبار لازم برای آماده کردن این مجموعه تا آمدن ارزیابان را رقم می زند. در محور معین شده، همچنان ساخت و سازها باید مدیریت گردد چراکه این موضوع بسیار حساس است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور گفت: پرونده همدان از شانس بالایی برای ثبت جهانی شدن برخوردار است و مدیریت فضای مثبت اطلاع رسانی در زمینه حساسیت این موضوع به جامعه محلی و فضای رسانه ای سهم قابل توجهی در به ثمر رسیدن پیگیری پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان خواهد داشت.

لازم به ذکر است؛ مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی که آبان ماه 1401 نیز به همدان برای آنالیز موضوع هگمتانه و پیگیری ثبت جهانی همدان سفر نموده بود، بار دیگر با هدف مرور اندازه پیش روی پیگیری موانع پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان راهی همدان شد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 10 خرداد 1402 بروزرسانی: 10 خرداد 1402 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1767

به "نقش کلیدی جامعه محلی در جهانی شدن همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش کلیدی جامعه محلی در جهانی شدن همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید