علت کمبود انرژی بدن چیست؟

به گزارش مجله مدیاپلیر، مجله سلامت/ شما در یک بحران انرژی هستید: شما خسته اید، شما وحشتناک خسته اید.

علت کمبود انرژی بدن چیست؟

انرژی قدیمی تان برای انجام کارها از بین رفته است، با اینکه خواب و میزان کار و فعالیت دو مسئله مهم هستند، گویی قضیه فقط این نیست که شما بیش از حد کار می کنید و کم می خوابید! گاهی پیدا کردن دلیل اینکه عصر روزی روی فرم نیستید راحت است (برای مثال آخر هفته به مهمانی رفته بودید) اما بعضی مواقع دلیل خستگی ها و بی انرژی بودن ها پیچیده تر هستند.

این ها بعضی دلایل رایج احتمالی این حس بی انرژی بودن و خستگی شما هستند:

به اندازه کافی نمی خوابید

خوابیدن فقط استراحت کردن نیست؛ وقتی که شما شب در خواب هستید خیلی اتفاقات در درون شما رخ می دهند. مقصود ما هورمون رشد در انسان است.

هورمون رشد پروتئینی است که توسط غده هیپوفیز ساخته می گردد و باعث ایجاد عضلاتی مقاوم و استخوان هایی قوی می گردد. این هورمون بر چگونگی ذخیره چربی در بدن ما (به ویژه در ناحیه اطراف شکم) اثر می گذارد و باعث کمک به متعادل سازی نسبت کلسترول خوب به بد می گردد. همچنین برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است.

کمبود این هورمون باعث خستگی، کاهش توانایی و بنیه و بروز علایم افسردگی می گردد. از آن جایی که هورمون رشد وقتی ما خواب هستیم تولید می گردد، هفت ساعت و نیم تا هشت ساعت خواب با کیفیت و با چشمانی بسته باعث کاهش وزن و درد شما می گردد و انرژی تان را افزایش می دهد.

شما دارید غذاهای بد زیادی مصرف می کنید

ما همیشه به مواد قندی و شیرین به عنوان راهی سریع برای افزایش انرژی نگاه می کنیم، در صورتی که با گذشت زمان کاملا برعکس است. همه چیزهایی که به اوز ختم می شوند، مانند گلوکز، دِکستروز، مالتوز و ساکاروز شما را بیشتر کسل و بی حال خواهند کرد. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای فست فودی هم شما را در یک حرکت آهسته بیولوژیکی قرار می دهد.

به اندازه کافی آب نمی خورید

خیلی از افراد متوجه این قضیه نمی شوند که خستگیشان به دلیل کمبود آب است. یک لیوان آب به جای مواد قندی می تواند همان تکانی باشد که شما به آن نیاز دارید. آن قدری در طول روز آب بنوشید که دهانتان همیشه مرطوب باشد و این نکته طلایی همیشه یادتان باشد که ادرار شما باید شفاف و روشن باشد. اگر زرد است، باید آب بیشتری بخورید.

دچار کمبود ویتامین B هستید

میتوکندری های شما به ویتامین B نیاز دارند تا گلوکز را به انرژی تبدیل کنند. ما به راحتی می توانیم در حالت مایع یا به صورت قرص ویتامین B جذب کنیم، اما 99 درصد ما به اندازه کافی از رژیم غذاییمان ویتامین B دریافت نمی کنیم.

سعی کنید صبح و شب یک ویتامین B بخورید. این کار باعث می گردد شما انرژی داشته باشید و همه چیز ایستا باشد. به علاوه این کار هیچ ضرری هم ندارد، چون اگر ویتامین اضافی محلول در آبی باقی بماند از طریق ادرار شما دفع خواهد شد.

اگر با علایم کمبود انرژی روبرو شدید، میزان ویتامین B12 و D خود را چک کنید (درغیر این صورت هم این چکاپ را سالیانه انجام دهید). اگر شما جزء آن افراد محدودی هستید که نمی توانند به آسانی این ویتامین را از طریق معده و روده جذب کنند، می توانید سالیانه یک آمپول B12 بزنید.

شما دچار عفونتی شده اید

عفونت و التهاب می توانند دو منشا احساس کمبود انرژی شما باشند. یکی از اهداف شما می تواند این باشد که مراقب بدن خود باشید تا هیچ عفونتی زیاد ادامه پیدا نکند. شما چه کاری می توانید انجام دهید؟ به طور منظم نخ دندان بکشید تا خطر ابتلا به عفونت لثه را کاهش دهید. با استفاده از بُخور سینوزیت را کاهش دهید.

از پروبیوتیک ها استفاده کنید تا مانع از بیماری پروستات، بیماری های واژینال و عفونت های مثانه شوند. برای پیشگیری از عفونت های ویروسی هم دستتان را به طور مدوام بشویید، خواب منظم داشته باشید و استفاده از چربی های اشباع شده و قند های ساده را کاهش دهید.

باید بیشتر فعالیت داشته باشید

شما می توانید انرژی خود را با یک فعالیت به سادگی پیاده روی بالا ببرید. وقتی شما فعالیت می کنید نیتریک اسید از دیواره داخلی سرخرگ ها آزاد می گردد که باعث حرکت آزادانه خون در رگ ها می گردد. این باعث می گردد تا مواد غذایی بیشتری به سلول هایتان برسد.

بدن شما به فعالیت هایتان پاسخ می دهد. اگر شما به بدن خود بگویید که تمام شب را می خواهید تکرار برنامه های تلویزیون را ببینید، تولید انرژی را کاهش خواهد داد. وقتی به بدنتان بگویید که به یک پیاده روی صبحگاهی دلچسب نیاز دارید با دادن انرژی مورد نیازتان به شما پاسخ خواهد داد.

هورمون هایتان به درستی کار نمی کنند

هورمون های زیادی در میزان انرژی شما یا اینکه چه احساسی دارید تاثیرگذارند. هورمون ها مانند تنظیم کننده چراغ های جلوی ماشین هستند. وقتی شما به نور بیشتری نیاز دارید، هورمون های خاصی را روشن می کنید تا انرژی را در آن ناحیه افزایش و استفاده را در جاهای دیگر کاهش دهید.

این عملکرد میزان سازی در هیپوتالاموس و هیپوفیز شما آغاز می گردد. دو منشا اصلی مشکل می تواند تیروئید کم کار یا غدد فوق کلیوی باشند.

برای بررسی هورمون های فوق کلیوی این تست کوچک را انجام دهید: آیا زمانی که گرسنه هستید، به سرعت آن قدر کم طاقت و پر ولع می شوید که اگر چیزی نخورید، خلافی از شما سر خواهد زد؟ این می تواند نشانه این باشد که غدد فوق کلیوی شما خوب کار نمی کنند.

شما نسبت به انسولین مقاوم هستید

مقاومت نسبت به انسولین (یک نشانه دیابت) رسیدن قند (سوخت بدن ما) به محل های تولید انرژی در بدن ما را سخت می سازد. در این حالت ما به جای ذخیره قند در سلول ها که به آن برای تولید انرژی نیاز دارند، قند را به ذخایر چربی توزیع می کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 599

به "علت کمبود انرژی بدن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت کمبود انرژی بدن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید