تیمچه سرای امینی؛ از کاروانسرا تا بازارچه قلب صنایع دستی می گردد

به گزارش مجله مدیاپلیر، تیمچه سرای امینی که در قلب تجاری بیرجند قرار گرفته است به زودی مأمنی برای هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی می گردد.

تیمچه سرای امینی؛ از کاروانسرا تا بازارچه قلب صنایع دستی می گردد

راهی بازار قدیم بیرجند که می شویم در ابتدای این بازار درب چوبی بزرگی به چشم می خورد که پشت آن بنای کاروانسرا با یاری اداره کل میراث فرهنگی استان بازسازی شده و قرار است نبض صنایع دستی خراسان جنوبی در اینجا تندتر بزند.

این بنای تاریخی که در1390 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده مربوط به دوره قاجار است؛ این بنا در روزگاران قدیم کاروان های زیادی را به خود دیده، اما حالا تبدیل به بازارچه صنایع دستی دائم برای هنرمندان خراسان جنوبی شده است.

28 غرفه تیمچه سرای امینی آماده حضور صنعتگران

بازسازی این بازارچه از 1397 آغاز شده و حالا 28 غرفه این مکان آماده شده است و تا انتها سال جاری این بازارچه راه اندازی می گردد.

جنتی فر رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند می گوید: این بازارچه صنایع دستی دائمی است و به احتمال زیاد از تمامی شهرستان های استان، صنعتگران دارای مجوز در این غرفه ها حضور پیدا می نمایند.

او اضافه نمود: امتیازات آب، برق و گاز این مجموعه گرفته شده و قرار است به زودی نصب شوند.

جنتی فر در مورد زمان راه اندازی این بازارچه نیز گفت: هم اکنون کار بازسازی این بازارچه به انتها رسیده است، اما زمان راه اندازی آن را به طور قطعی نمی توانیم بگوییم، زیرا برای این بازارچه باید اطلاع رسانی صورت بگیرد و از سوی دیگر باید بین هنرمندان صنایع دستی آنالیز هایی صورت بگیرد تا بتوانیم برترین صنعتگران را در این غرفه ها جای بدهیم.

بازارچه صنایع دستی، کار را برای هنرمندان آسان می نماید

هم اکنون بیش از 300 رشته صنایع دستی در 18 گروه در کشور شناسایی شده اند که در خراسان جنوبی 85 رشته فعال صنایع دستی وجود دارد.

بدون شک با راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی، کار فروش برای هنرمندان آسان تر می گردد و مکانی برای این هنرمندان ایجاد می گردد تا بتوانند هنر زیبای دستشان را برای مردم استان و میهمانان خارجی و داخلی به نمایش بگذارند.

بیشتر بخوانید

  • راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در سرای تاریخی امینی
  • بازگشت مجدد گردشگران به مجتمع آبگرم معدنی لوت
  • هنر دست بانوان خوسفی سوغات گردشگران خارجی

جنتی فر رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند گفت: با توجه به موقعیت خوبی که این بازارچه در بازار بیرجند دارد اگر محصولات صنایع دستی با کیفیت و بسته بندی خوبی نیز داشته باشند، زمانی که گردشگران داخلی و خارجی وارد استان می شوند با شنیدن آوازه این بازارچه راهی این مکان می شوند و امیدواریم هنرمندان هم بتوانند فروش خوبی داشته باشند.

با شنیدن خبر راه اندازی بازارچه صنایع دستی، روزنه امیدی برای هنرمندانی که مکانی برای فروش صنایع دستی خود ندارند ایجاد شده است و آنها نیز چشم انتظار راه اندازی این مکان هستند.

طالبی یکی از بانوان هنرمند صنایع دستی روستای سرچاه تازیان بیرجند به خبرنگار ما می گوید: قبل از راه اندازی این بازارچه احتیاج است تا اطلاع رسانی به خوبی انجام گردد تا بعد از مدتی این بازارچه به مشکل نخورد و از رونق نیفتد.

این کارآفرین بیرجندی یکی از دغدغه هایش این بود که افرادی وارد این بازارچه شوند که اول از همه کیفیت کارشان بالا باشد و بعد از آن به افرادی غرفه داده گردد که احتیاج واقعی به حضور در این بازارچه داشته باشند نه افرادی که در جایی دیگر مغازه دارند و باز هم در کنار آن در این بازارچه حضور پیدا می نمایند.

یکی دیگر از هنرمندان صنایع دستی استان نیز می گوید: خدا را شاکرم که این بازارچه قرار است راه اندازی گردد، چون تنها راه فروشم فضای مجازی است و زمانی که این بازارچه راه بیفتد اگر بتوانم غرفه ای بگیرم مکان دائمی برای فروش خواهم داشت و خریداران فضای مجازی نیز بیشتر به من اعتماد خواهند کرد و در نهایت فروشم بیشتر می گردد.

هنرمندان گمنام خراسان جنوبی نام آور می شوند

هم اکنون بیش از 10 هزار نفر در رشته های صنایع دستی در خراسان جنوبی فعالیت می نمایند که این آمار جدا از هنرمندان رشته فرش است؛ ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی، دست هنرمندان استان را بازتر می نماید تا بتوانند صنایع دستی شان را به نمایش بگذارند.

هم اکنون 7 غرفه دائمی صنایع دستی در راسته بازار خانه اعتمادی نیا و 21 غرفه در بازارچه صنایع دستی باغ جهانی اکبریه در حال فعالیت هستند و سرای تاریخی امینی سومین مجموعه متمرکز برای حمایت و فروش صنایع دستی است که در شهرستان بیرجند فعال شده است.

بازارچه های دائمی می توانند زمینه را برای رونق هر چه بیشتر صنایع دستی و مانایی هنر اصیل ایرانی فراهم نمایند.

گزارش از زهرا رضوانیان

خبرنگاران خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1654

به "تیمچه سرای امینی؛ از کاروانسرا تا بازارچه قلب صنایع دستی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیمچه سرای امینی؛ از کاروانسرا تا بازارچه قلب صنایع دستی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید