تاریخچه سی و سه پل ، آشنایی با معماری دوره صفوی

به گزارش مجله مدیاپلیر، سی و سه پل، پلی زیبا برای پیاده روی در طول شب های بلند اصفهان. اصفهان در طول شب شهر روشن و زیبایی است، و پیاده روی بر روی پل تاریخی و بزرگ این پل می تواند برای هر گردشگری که برای لذت بردن از فرهنگ غنی ایران به این کشور سفر نموده است، تجربه ای منحصر به فرد را شب های طولانی اصفهان رقم بزند. به خاطر سی و سه قوس یا سی و سه دهانه که در طراحی فوق العاده این پل زیبا به کار رفته است، این پل را سی و سه پل می نامند. سی و سه پل طولانی ترین پلی است که بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است و 295 متر طول و 14 متر عرض دارد و از سنگ و آجر ساخته شده است. این پل چهار باغ عباسی قدیم را به چهار باغ تازه و هزاران هکتار باغات متصل می نماید . این پل را با نام پل الله وردی خان نیز می شناسند اما به نام سی و سه پل مشهورتر است و یک شاهکار معماری ایرانی و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری اصفهان و ایران محسوب می گردد با خبرنگاران همرا باشید برای آشنایی با تاریخچه سی و سه پل.

تاریخچه سی و سه پل ، آشنایی با معماری دوره صفوی

تاریخچه سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل از زیباترین و معروف ترین نمونه های آثار تاریخی مربوط به دوره صفوی در اصفهان است. این پل در سال 1603 پس از میلاد ساخته شده است . هزینه ساخت پل و نظارت بر ساخت آن را صدر اعظم شاه عباس صفوی، الله وردی خان گرجی عهده دار بود. این پل، بزرگترین پل ایران محسوب می شد. از آنجایی که این پل فاصله زیادی با محله ارامنه اصفهان، جلفا، ندارد گاها آن را پل جلفا نیز می نامیدند. در زمان سلسله صفویه ارامنه سال ها جشن خان شویان را در کنار این پل برگزار می کردند. جشن آب پاشان نیز در 13 تیر ماه هر سال (4 ژوئیه) در کنار این پل به وسیله ارامنه برگزار می شد. شاه به همراه بزرگان مملکت و شعرا و مردم عادی گرد هم می آمدند و این روز را با پاشیدن آب و گلاب بر روی هم جشن می گرفتند.

نام های متفاوت برای یک پل

سی و سه پل با اسامی مختلفی نامیده می گردد، مثلا پل شاه عباس، پل الله وردی خان، پل جلفا، پل زاینده رود و غیره و در پس هر کدام از این اسامی داستانی وجود دارد. به این علت این پل را پل شاه عباس می نامند که به دستور شاه عباس ساخت این پل آغاز شده است.تاریخچه سی و سه پل طولانی است؛ الله وردی خان صدر اعظم شاه عباس بود و کسی بود که شاه عباس را برای صدور فرمان ساخت پل متقاعد کرد بنابراین این پل را به نام پل الله وردی خان نیز می شناسند. به این علت پل جلفا نامیده می گردد که محل اصلی رفت و آمد جمعیت ارامنه محله جلفا محسوب می شد. در ابتدا این پل 40 دهانه داشت بنابراین پل 40 چشمه نامیده می شد اما بعد از اینکه هفت دهانه از بین رفت، آن را سی و سه پل نامگذاری کردند. بعلاوه به علت اینکه بزرگترین پلی است که بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده، آن را پل زاینده رود نیز می نامند. این پل شگفت انگیز عناوین زیادی دارد و به جد یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است.

نکاتی در خصوص بازدید از سی وسه پل

یکی از برترین زمان ها برای بازدید سی وسه پل، پل بسیار زیبا و بزرگترین پل ایران که بر روی رودخانه بزرگ زاینده رود احداث شده است، در طول شب می باشد. توصیه می کنم که منظره زیبای پل نور پردازی شده و انعکاس زیبای پل بر روی رودخانه زاینده رود را از دست ندهید. متاسفانه به علت خشکسالی در بیشتر ماه های سال رودخانه زاینده رود خشک است. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، برترین زمان سفر در طول ماه های دسابر، آوریل و ژانویه است. در این ماه ها زاینده رود درخشان و پر شور جریان دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1704

به "تاریخچه سی و سه پل ، آشنایی با معماری دوره صفوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه سی و سه پل ، آشنایی با معماری دوره صفوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید