باستان شناسان می توانند پیوند دانش آموزان و میراث فرهنگی را تقویت نمایند

به گزارش مجله مدیاپلیر، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، باستان شناسان می توانند پیوند دانش آموزان و میراث فرهنگی را تقویت نمایند.

باستان شناسان می توانند پیوند دانش آموزان و میراث فرهنگی را تقویت نمایند

مصطفی ده پهلوان با اشاره به برگزاری سمینار علمی واکاوی آموزش میراث فرهنگی با رویکرد باستان شناسانه در نظام آموزشی مدارس ایران گفت: بهبود شرایط آموزشِ و ارتقا مقدار اهمیت میراث فرهنگی در افکار عمومی احتیاج به برنامه ریزی بلند مدت و همکاری بخش های مختلف دولتی به خصوص آموزش و پرورش و میراث فرهنگی دارد. نهادینه شدن درک صحیح از اهمیت میراث فرهنگی و درک رسالت خطیر پاسداری از میراث فرهنگی مستلزم فرهنگ سازی سرمایه گذاری روی اقشار جامعه و به ویژه بچه ها و نوجوانان است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: میراث فرهنگی هر سرزمینی بازتاب اندیشه و هویت مردمان آن سرزمین است. ایران که جای جای آن سرشار از میراث مادی و معنوی گذشتگان است ولی مردمانش در زمینه پاسداری از میراث خود با مسائلی روبرو هستند.

ده پهلوان تاکید نمود: بخشی از مسائل پاسداری از میراث فرهنگی ریشه در جهل فرهنگی و علمی جامعه از فعالیت های باستان شناختی و عدم درک درست از چیستی و مقدار اهمیت این فعالیت ها دارد. گویا هنوز پیوند درستی میان باستان شناسان و عموم مردم شکل نگرفته است.

وی گفت: بچه ها به عنوان قشر مهم آینده ساز برای ایجاد پیوندی درست میان دغدغه های باستان شناسان و عموم جامعه هستند، از اهمیت بالایی برخوردارند و ظرفیت و قابلیت فراوانی برای سرمایه گذاری مادی و معنوی دارند. با آموزش درست و هدفمند به بچه ها به عنوان سفیران فرهنگی جامعه میتوان گام موثری در بالا بردن سطح آگاهی، فرهنگ سازی و ایجاد حساسیت در حفاظت از میراث فرهنگی برداشت.

ده پهلوان اضافه کرد: آموزش صحیح بچه ها و نوجوانان در زمینه میراث فرهنگی مستلزم همکاری نهادها و اقشار متنوع و متفاوت مانند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جامعه باستان شناسان است. باستان شناسان و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی با حضور در مدارس می توانند نقش مهمی در ارتقا سواد میراثی و برقراری و تقویت پیوند بچه ها و نوجوانان و دانش آموزان با میراث فرهنگی و انتقال اطلاعات مورد احتیاج برای درک درست از پاسداری میراث فرهنگی داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: بی شک حضور باستان شناسان به عنوان معلم در مدارس و ارائه دروس مرتبط، موزه های مناسب برای آموزش بچه ها و نسل جوان و البته راه اندازی سایت موزه های پویا و مجهز به امکانات آموزشی و تفریحی می تواند نقش بسزایی در اجرای برنامه های آموزشی هدفمند و روشمند برای بچه ها داشته باشد.

وی اعلام نمود: البته موزه های مجهز برای افزایش سواد میراثی مقاطع سنی مختلف حتی میانسالان و کهنسالان و بالا بردن سطح آگاهی عموم مردم منطقه مورد پژوهش و کاوش باستانی برای درک صحیح از میراث نیاکانشان و چگونگی پاسداری از آنها بسیار موثری است.

ده پهلوان توضیح داد: تا بسترهای لازم برای بالا بردن سطح درک و شناخت و جهل زدایی عمومی از اهمیت میراث فرهنگی و جبران ناپذیری تخریب آن فراهم نگردد هیچ نهاد حکومتی، حفاظتی و امنیتی حتی با قوه قهریه نمی تواند نقش حفاظتی درستی در این زمینه داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: امروزه گرایش های علمی در دانشگاه ها و انجمن های مردمی زیادی در سراسر جهان شکل گرفته تا بتوانند میراث فرهنگی را در حین اجرای طرح های عمرانی و برنامه های توسعه پایدار (Heritage Crisis and Sustainable Development) حفظ نمایند و به مردم آگاهی میراثی (Heritage Awareness)، میراث فرهنگی، معنوی و طبیعی ارائه کند.

وی اضافه کرد: یکی از شیوه های مهمی که امروزه در موزه ها و مدارس رایج شده، اجرای برنامه های آموزشی روشمند، هدفمند و مستمر در حوزه آگاهی میراثی برای بچه ها به فراخور طبقه سنی آنان است. آموزش با یک شیوه و از یک زاویه چندان مفید نیست، آموزش باید در قالب برنامه های متنوع، به وسیله نهادهای مختلف و برای اقشار مختلف و به طور مستمر برگزار گردد تا شاهد بازدهی اثربخش آن باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 2 دی 1402 بروزرسانی: 2 دی 1402 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1819

به "باستان شناسان می توانند پیوند دانش آموزان و میراث فرهنگی را تقویت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باستان شناسان می توانند پیوند دانش آموزان و میراث فرهنگی را تقویت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید