آمادگی واگذاری پروژه های کوچک بافت تاریخی کرمان به تیم های دانش بنیان

به گزارش مجله مدیاپلیر، خبرنگاران/کرمان شهردار کرمان گفت: اگر تیم هایی با استفاده از نگاه دانش بنیان، کاری باصرفه بین بازسازی آثار تاریخی و کار مالی تعریف نمایند، می توانیم بسیاری از پروژه های کوچکِ بافت تاریخی را به تیم های دانش بنیان بسپاریم و یک نوع فراوری غیرمتمرکز انجام دهیم.

آمادگی واگذاری پروژه های کوچک بافت تاریخی کرمان به تیم های دانش بنیان

سعید شعرباف شامگاه 22 آبان ماه در آیین افتتاح نخستین فروشگاه زنجیره ای سی سی (دست آفرین) در کرمان با حضور مدیرعامل صندوق کارآفرینی کشور گفت: باید در حوزۀ اقتصادی شامل فراوری، توزیع و مصرف، به عنوان سه ضلع اصلی مثلث اقتصادی، برنامه ریزی درستی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک محصول به درستی و با کارآمدی مصرف گردد، باید هزینۀ فراوری و توزیع آن به طور کامل و درست دیده گردد، گفت: برای این زنجیره باید به درستی برنامه ریزی گردد.

شهردار کرمان اضافه نمود: سال ها در عرف اقتصادی جهان، فراوری و توزیع دارای نگاه متمرکزی بود؛ یعنی تصور می شد بنگاه هایی در مقیاس میانه به بالا باید فراوری را انجام دهند و صرفه جویی ناشی از مقیاس وقتی به وجود می آید که بتوانیم همۀ اینها را در کنار هم جمع کنیم.

وی ادامه داد: توزیع هم وقتی معنا پیدا می کرد که بتوانیم به سمت بنگاه های کلان توزیع برویم تا به هر روشی توزیع را انجام دهند.

شعرباف با بیان اینکه نزدیک به 40 سال ادبیات فراوری و توزیع در جهان، کاملاً متغیر شده و به عبارت دیگر، فراوری دیگر فراوری انبوه نیست، گفت: امروز سرمایه گذاری مطلوب، لزوماً به معنای سرمایه گذاری در مقیاس کلان و انبوه نیست؛ به همین علت ادبیات به سمت تأمین اقتصادی انبوه و ایجاد مجموعه های فراوری کوچک اما به هم پیوسته در یک شبکه رفته است.

وی اضافه نمود: در این راستا شکل توزیع هم متفاوت شده و شبکه های اجتماعی نیز در این سال ها به این مهم یاری نموده تا کالاهای مختلفی وارد بازار گردد.

شهردار کرمان ادامه داد: با جمع بندی این موارد، به این نتیجه می رسیم که اگر امروز قرار است کار مهمی برای فراوری انجام گردد که دغدغۀ اصلی رهبر معظم انقلاب و مشکل اول کشور است، باید از فرصت های موجود انبوه مردم استفاده کنیم.

وی اعلام کرد: در این زمینه چاره ای جز طراحیِ این ساز و کار نداریم که هر کسی متناسب با توانمندی خود فراوری انجام دهد، کالای او در چارچوب کلی ارزیابی گردد و در ادامه، در یک نظام قابل قبول توزیع گردد و با کمی تأمل می بینیم این ساز و کار، شبیه کاری است که امروز در این فروشگاه انجام می گردد.

شعرباف گفت: این اقدام کار بزرگی است و به مدلی کار می گردد که می تواند به سرعت توسعه پیدا کند و مردم را جدب نموده و متناسب با توانایی افراد، کالاها فراوری و توزیع گردد و شهرداری کرمان نیز از این حرکت استقبال می نماید.

وی با بیان اینکه در بافت تاریخی کرمان به شدت به بازسازی احتیاج داریم، گفت: موضوع بازسازی آثار تاریخی همیشه به لحاظ اقتصادی مسأله ساز بوده و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری، بعضاً توانایی انجام این کار را ندارند، اما اگر تیم هایی با استفاده از نگاه دانش بنیان، کاری باصرفه بین بازسازی آثار تاریخی و کار اقتصادی تعریف نمایند، می توانیم بسیاری از پروژه های کوچکِ بافت تاریخی را به تیم های دانش بنیان بسپاریم و یک نوع فراوری غیرمتمرکز انجام دهیم.

شَعرباف اضافه نمود: با این اقدام می توانیم در یک مقیاس وسیع بخش زیادی از بناهای تاریخی را احیا کنیم؛ یعنی به جای اتکا به پیمانکاران بزرگ این پروژه ها را به پیمانکاران ریز با بروکراسی کمتر بدهیم.

شهردار کرمان اعلام کرد: بعلاوه اگر مجموعۀ دیگری در کرمان متقاضی چنین کارهایی باشد، چه در توانمندسازی اقتصادی، چه در حوزه های فنی و خدمات شهری و چه در حوزه های دانش بنیان، حتماً از آن استقبال نموده و در قالب پروژه های بناهای ماندگار هم حتماً بسته های تشویقی به آن ها ارائه خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1409

به "آمادگی واگذاری پروژه های کوچک بافت تاریخی کرمان به تیم های دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی واگذاری پروژه های کوچک بافت تاریخی کرمان به تیم های دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید