سازندگان تراشه ها چه نقشی در آپدیت اندروید گوشی های هوشمند دارند؟

به گزارش مجله مدیاپلیر، مدتی قبل، ارائه آپدیت اندروید پای برای گوشی FairPhone 2 توجهات زیادی را جلب کرد. این توجه به خاطر این است که گوشی مذکور در سال 2015 همراه با اندروید 5.1 عرضه شده و به همین خاطر این آپدیت اندروید اهمیت بسیار زیادی دارد.

سازندگان تراشه ها چه نقشی در آپدیت اندروید گوشی های هوشمند دارند؟

شرکت FairPhone خاطرنشان نموده که کوالکام بعد از عرضه اندروید 6، پشتیبانی از تراشه اسنپ دراگون 801 را متوقف نموده است. در حقیقت، این کمپانی به وسیله تیم توسعه دهندگان کاستوم رام LineageOS پیروز شده این آپدیت اندروید را برای گوشی خود عرضه کند.

در هر صورت این شرکت برای ارائه اندروید پای، چالش های متعددی را پشت سر گذاشته است. این شرکت اگرچه یک برند ناشناخته محسوب می شود، اما در هر صورت احتمالا با مشکل آپدیت اندروید گوشی های این اکوسیستم آشنایی دارید که در مقایسه با آیفون حرفی برای گفتن ندارند.

آیا این طور که FairPhone می گوید، مقصر اصلی این شرایط سازندگان تراشه ها هستند؟ در ادامه به نقش سازندگان تراشه ها در آپدیت اندروید گوشی های هوشمند می پردازیم.

HiSilicon

سخنگوی هواوی به سایت Android Authority گفته که بخش تراشه سازی این شرکت موسوم به HiSilicon به مدت 2 تا سه سال از تراشه های مربوط به گوشی های هوشمند خود پشتیبانی می نماید. احتمالا این شرکت برای تراشه های پرچم دار خود به مدت 3 سال پشتیبانی ارائه می دهد و برای تراشه های میان رده این مدت حدودا 2 سال خواهد بود.

باید خاطرنشان کنیم گوشی های هواوی میت 10 که در سال 2017 معرفی شده اند و همچنین گوشی های P20 که در سال 2018 از آن ها رونمایی شده، مدتی قبل اندروید 10 را دریافت نموده اند و این موضوع با تعهد پشتیبانی 2 تا 3 ساله تراشه های این شرکت مطابقت دارد. اما در هر صورت، گوشی میان رده ای مانند P20 لایت اگرچه در کنار خانواده P20 عرضه شده، اما قرار نیست EMUI 10 را دریافت کند.

کوالکام

کوالکام عظیم ترین تأمین نماینده تراشه های گوشی های اندرویدی است و بنابراین اهمیت زیادی دارد. این شرکت در این زمینه چه عملکردی دارد؟

سخنگوی کوالکام به Android Authority گفته: تراشه های مربوط به گوشی های اندرویدی حداقل از سه نسخه اندروید پشتیبانی می نمایند. در بسیاری موارد، بر اساس تقاضای شرکت ها و بازار امکان پشتیبانی از نسخه های چهارم، پنجم و حتی ششم هم امکان پذیر می شود.

با وجود تعهد کوالکام مبنی بر پشتیبانی از حداکثر 6 نسخه جدید اندروید، گوگل پیکسل عرضه شده در سال 2016 بعد از دریافت 4 نسخه اندروید دیگر به روزرسانی دریافت نمی نماید. باید در نظر داشته باشید گوشی های گوگل پیکسل از اندروید خام بهره می برند که همین موضوع باعث می شود فرایند به روزرسانی بسیار ساده تر شود.

مدیاتک و سامسونگ

سخنگوهای شرکت مدیاتک و سامسونگ در این زمینه اطلاعاتی ارائه نداده اند. گوشی های مدیاتک روی هم رفته به عدم دریافت آپدیت اندروید شهرت دارند که این امر تا حد زیادی به بهره گیری از تراشه های این شرکت برای گوشی های ارزان قیمت برمی شود. اما در بین بهترین گوشی های مبتنی بر تراشه مدیاتک، بسیاری از آن ها یا نسخه جدید اندروید را دریافت نموده اند یا به زودی دریافت خواهند کرد.

اکثریت گوشی های سامسونگ هم از تراشه های اختصاصی این شرکت موسوم به اگزینوس بهره می برند و پرچم داران دو ساله سامسونگ اندروید 10 را دریافت نموده اند. این شرکت اخیرا برای آپدیت اندروید گوشی های میان رده خود توجه ویژه ای نشان داده و مثلا گوشی های گلکسی J6 و A7 که در سال 2018 عرضه شده اند، اندروید 10 را دریافت می نمایند.

علاوه بر این باید با ارائه مرتب آپدیت های امنیتی اشاره کنیم که در این میان گلکسی A5 عرضه شده در سال 2017 همچنان هر سه ماه یکبار آپدیت های امنیتی را دریافت می نماید.

آیا سازندگان تراشه ها مقصر اصلی شرایط آپدیت اندروید هستند؟

حقیقت این است که وقتی صحبت از آپدیت اندروید می شود، سازندگان تراشه ها فقط بخشی از معادله به حساب می آیند. شرکت های سازنده گوشی ها هم نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند زیرا باید به روزرسانی ارائه شده توسط گوگل و سازنده تراشه را در اختیار تیم توسعه دهندگان خود قرار دهد تا بتوانند آپدیت نهایی را آماده نمایند.

خوشبختانه اخیرا گوگل با معرفی پروژه Treble و Mainline فرایند به روزرسانی گوشی های اندرویدی را ساده تر نموده است. پروژه Treble اساسا مربوط به بازطراحی چارچوب اصلی اندروید است تا به روزرسانی های اندروید سریع تر و ساده تر شوند. به لطف پروژه Mainline هم شرکت ها می توانند بعضی به روزرسانی های جزئی مثلا برای قطعات شبکه را به وسیله پلی استور ارائه دهند.

در همین زمینه می توانیم به قابلیت به روزرسانی پردازنده گرافیکی به وسیله پلی استور اشاره کنیم که در این زمینه کوالکام و شرکت Arm وارد عمل شده اند. این قابلیت، به روزرسانی پردازنده گرافیکی برای حل مسائل و بهبود کارایی را بسیار ساده تر می نماید.

در هر صورت نمی توان نقش سازندگان تراشه ها در زمینه آپدیت اندروید گوشی ها را کتمان کرد. اما با توجه به اینکه شرکتی مانند کوالکام تا 6 نسخه جدید اندروید برای تراشه های خود به روزرسانی ارائه می دهد و گوگل هم کوشش خود را دوچندان نموده، سازندگان گوشی های هوشمند دیگر نمی توانند ضعف خود را به گردن شرکای نرم افزاری و سخت افزاری خود بیندازند.

بیشتر بخوانیم: از نسل بعد پردازنده در گوشی های اندرویدی چه انتظاری داریم؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 628

به "سازندگان تراشه ها چه نقشی در آپدیت اندروید گوشی های هوشمند دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازندگان تراشه ها چه نقشی در آپدیت اندروید گوشی های هوشمند دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید