جزیره شیطان در فرانسه؛ مقر مخوف ترین زندان جهان

به گزارش مجله مدیاپلیر، همانطور که از عنوان مطلب امروز تعیین است، قصد داریم به معرفی جزیره ای دور افتاده در فرانسه بپردازیم. جزیره از مرگ سخن می گوید و پس از سال ها به یک جاذبه گردشگری سیاه تبدیل شد. با ما در مطلب جذاب و خواندنی جزیره شیطان در فرانسه همراه باشید تا هرچه بیشتر شما را با دیدنی هایش آشنا کنیم.

جزیره شیطان در فرانسه؛ مقر مخوف ترین زندان جهان

جزیره ای اسرارآمیز

جزیره شیطان در فرانسه یا همان مجموعه زندان های گویان نام مکانی است که در حدود 100 سال از مخوف ترین زندان های جهان بوده است. قدمت این زندان از قرن 19 و 20 نشأت گرفت و در سال 1953 منسوخ گشت. این جزیره و دیگر جزایر اطراف که توسط ناپلئون سوم به زندان شیطان نام گرفت، صندلی بسیاری از مخالفین دولت و حکومت فرانسه بود.

زندانیان قبل از رسیدن به گویان

مخالفین و تبعیدشدگان پس از گذر از آب ها با کشتی به جزیره گویان می رسیدند، هرچند که در میان راه داخل کشتی نیز از زجر و عذاب در امان نبودند و عده ای در همان راه رسیدن به جزیره جان می باختند. از نمونه بلاهایی که داخل کشتی به زندانیان وارد می شدند می توان به زندگی در قفس های آهنی اشاره نمود که در صورت نارضایتی و ایجاد اغتشاش، با لوله های بخار داغ یا چوب های آغشته به سولفور که دود خفه کننده ای داشتند، زندانیان را به سکوت دعوت می کردند. برای عده ای این سکوت پایانی ابدی بود و عده ای دیگر نیز به زندگی خود ادامه می دادند.

نقطه ای خاص در گردشگری سیاه

پس از رسیدن زندانیان آن ها را به ساختمان اصلی می فرستادند یا در جنگل و در میان حیوانات وحشی ساکن می شدند. روزانه با توجه به جرم های اجرا شده ای که در پرونده کیفری خود ثبت داشتند، با انجام فعالیت های سخت و بیگاری های بی فایده روز خود را سپری می کردند.

محکومین به اعمال شاقه

عده ای پس از گذراندن سال ها اعمال شاقه به نیروهای همان مکان تبدیل می شدند یا در راه برگشت به علت عدم داشتن پول، عبور نکردن از دریا، یا خوراک حیوانات وحشی می شدند یا از گرسنگی جان می باختند. عده ای که جرم های کمتری انجام داده بودند، به کار در یک مزرعه مشغول می شدند، هرچند که نمی توانستند محصولات خود را بفروشند.

فرار از جزیره

شاید اکنون در در ذهن شما سوال ایجاد شده باشد که زندانیان چرا اقدام به فرار نمی کردند؟ کدام زندانی است که در سال های رنج و سختی به فرار فکر نکرده باشد؟ این داستان برای زندانیان و تبعیدشدگان جزیره شیطان نیز رایج بود. اما علاوه بر شرایط سخت حاکم بر جو آن منطقه، زندانیان در صورت پیروز شدن به فرار، به جنگل و حیوانات وحشی راه پیدا می کردند یا در آب ها خوراک کوسه های وحشی می شدند، زیرا این جزیره با نزدیکترین آبادی 11 کیلومتر فاصله داشت و در صورت سرپیچی و بازداشت مجدد، سزای بدتری در انتظار آن ها بود که از کمترین آن 6 ماه حبس در انفرادی هست.

فراریان خوش شانس از زندان گویان

زندان گویان که در 100 سال فعالیت خود 80 هزار نفر زندانی را در آغوش گرفته، در این سال ها فقط تعداد اندکی زندانی فراری داشت که از آن ها می توان به کلمنت دووال و هنری شریه اشاره نمود. آن ها که به سختی و با گذر کردن از جنگل های وحشی و آب های سرکش توانستند به سرزمین های امن برسند، توانستند وجود این زندان را به گوش مردمان برسانند. این اتفاق توسط دولت فرانسه که در واپسین روزهای بعد از جنگ جهانی دوم به سر می برد، باعث شد تا زندان مخوف گویان به خاموشی برسد و برای همواره تعطیل گردد. از زندایان معروف آنجا میتوان به آلفرد دینوس نیز اشاره نمود.

اکنون...

جزیره شیطان که در راه رسیدن به آن 40% جان می باختند، پس از تعطیل شدن به پایگاه پرتاب موشک های فضایی و انجام آزمایشات دولت فرانسه تبدیل شد. پس از آن، جزیره گویان تبدیل به جاذبه ای گردشگری شد و 2 جزیره اطرافش نیز تبدیل به موزه شدند. اما هنوز هم با توجه به رفت و آمد گردشگران باز هم نیمه متروکه به حساب می آید. عجیب نیست، زیرا طبیعت بکری که آدمیان خاک مرگ بر آن پاشیده بودند تا ابد تلخ و تاریک است.

منبع: همگردی
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 481

به "جزیره شیطان در فرانسه؛ مقر مخوف ترین زندان جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره شیطان در فرانسه؛ مقر مخوف ترین زندان جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید