بازآفرینی سمفونی نانوشته بتهوون با هوش مصنوعی

به گزارش مجله مدیاپلیر، موسیقی دانان سوئیسی با راهنمایی گیوم برنی(Guillaume Berney) رهبر ارکستر در سالن کنسرت لوزان(Lausanne)، سمفونی ناتمام شماره 10 بتهوون، آهنگساز عظیم آلمانی را از طریق هوش مصنوعی باز آفرینی می نمایند.

بازآفرینی سمفونی نانوشته بتهوون با هوش مصنوعی

هواداران و متخصصین موسیقی کلاسیک همواره می خواستند بدانند که لودویگ ون بتهوون(Ludwig van Beethoven) پس از سمفونی عظیم نهم خود چه قطعه ای می نوشت. تعدادی از موسیقی دانان و آهنگسازان این جسارت را به خرج دادند تا بعضی از نوشته های قدیمی بتهوون که به اعتقاد آن ها اولین طرح های سمفونی بعدی او بود را تکمیل و تنظیم نمایند. اما سال جاری، برنی و گروه ارکستر Nexus تصمیم گرفتند تا با استفاده از هوش مصنوعی قطعه ای چهار دقیقه ای به نام سمفونی 10.1 BeethovANN ساخته و اجرا نمایند.

برنی در اولین اجرا به حاضرین گفت: استفاده از حروف عظیم ANN در نام بتهوون یک اشتباه تایپی نیست و اشاره به artificial neural network به معنای شبکه عصبی مصنوعی دارد که از طریق آن این قطعه ساخته شده است. او پیش از اجرا به خبرگزاری فرانسه گفت: ما نمی دانیم این قطعه چگونه خواهد بود. نتیجه نهایی تنها چند ساعت قبل از اجرا فراوری و چاپ شد. فلوریان کلمبو(Florian Colombo)، طراح برنامه های رایانه ای آخرین مراحل آن را نظارت کرد و پیش از آن که به نتیجه نهایی برسد تغییرات کوچکی انجام داد. با توزیع نت ها بین نوازندگان هیجان آن ها قابل مشاهده بود.

برنی با اشاره به این که این قطعه نبوغ بتهوون را کم داشت گفت: بعضی از بخش های این قطعه بسیار خوب بودند و بعضی از آن ها کمی ناهمانگی داشتند.

کلمبو که دانشمند کامپیوتر از دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان است الگوریتم خود را با استفاده از یادگیری عمیق ایجاد نموده است. یادگیری عمیق زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است و هدف آن آموزش نحوه تفکر به رایانه ها از طریق مدل های مغز انسان یا شبکه عصبی مصنوعی است.

کلمبو برای فراوری این قطعه که می تواند بخشی از سمفونی دهم بتهوون باشد، همه 16 کوارتت زهی بتهوون را به نام داده به رایانه داد و از آن خواست تا قطعه ای مشابه دست نوشته های پراکنده بتهوون که موسیقی شناسان معتقدند متعلق به یک سمفونی تازه است ایجاد کند.

کلمبو می گوید: ما می خواهیم تنها با فشار دادن یک دکمه یک قطعه کامل برای گروه ارکستر از طریق رایانه فراهم کنیم بدون آن که احتیاج به دخالت انسان ها باشد.

این برنامه نویس رایانه ای که نزدیک به یک دهه بر روی فراوری قطعات موسیقی از طریق یادگیری عمیق کار نموده است می گوید: استفاده از رایانه برای بازآفرینی قطعه ای که از طریق یکی از نوابغ موسیقی دنیا شروع شده است باعث از بین رفتن فرآیند خلاقانه انسان نمی گردد. او الگوریتم خود را ابزاری تازه برای بهبود فرآیند آهنگسازی و توسعه خلاقیت انسان می داند.

اگرچه این برنامه رایانه ای می تواند با استفاده از داده های قطعات قدیمی موسیقی قطعه مشابه فراوری کند اما هدف از ساخت آن فراوری قطعات موسیقی کاملا تازه است.

برنی تاکید نمود که هیچ کس قصد جایگزینی بتهوون را ندارد. در حقیقت به نظر می رسد این آهنگساز آلمانی هم به الگوریتم ها علاقه مند بوده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1295

به "بازآفرینی سمفونی نانوشته بتهوون با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازآفرینی سمفونی نانوشته بتهوون با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید