کشف مکانیسم عفونت های اچ .آی .وی شاید مبتلایان کووید-19 را از رمدسیویر بی نیاز کند

به گزارش مجله مدیاپلیر، محققان دانشگاه آلبرتا کانادا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند کشف مکانیزم پشت پرده ویروس نقص ایمنی انسانی(Human immunodeficiency virus) یا اچ آی وی (HIV) می تواند به آنها در یافتن اسرار نهفته کووید-19 کمک کند.

کشف مکانیسم عفونت های اچ .آی .وی شاید مبتلایان کووید-19 را از رمدسیویر بی نیاز کند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، طبق گفته تیمی از محققان دانشگاه آلبرتا، مکانیسم تازه کشف شده در بدن بیماران مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی(HIV) ممکن است به توسعه درمان های جدید برای کووید-19 شود. یافته های این مطالعه که در مجله American Society for Microbiology منتشر شده، نشان می دهد چگونه ویروس نقص ایمنی انسانی به پراکسی زوم ها حمله می کند. پراکسی زوم ها اندامک هایی هستند که در همه سلول ها یافت می شوند و به تنظیم سیستم ایمنی، متابولیسم چربی و سلامت قلب و عروق، رشد مغز و عملکرد عصب کمک می کنند.

تام هوبمن(Tom Hobman) زیست شناس سلولی گفت: ما می دانیم که ویروس های دیگر از جمله ویروس نیل غربی و ویروس زیکا چندین مکانیسم مختلف برای کاهش پراکسی زوم ها به عنوان راهی برای جلوگیری از تولید اینترفرون که طی آن از تکثیر بیشتر ویروس ها جلوگیری می شود، دارند. همه ویروس ها راه هایی برای مسدود کردن این پاسخ اینترفرون دارند و این موضوع با این عقیده منطبق است که پراکسی زوم ها نقش مهمی در بررسی عفونت های ویروسی دارند.

طی این مطالعه محققان قصد داشتند دریابند آیا کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2(SARS-CoV-2) که باعث کووید-19 می شود نیز به پراکسی زوم ها حمله می کند یا خیر و برای همین آنها آزمایش های داروهای تقویت کننده پراکسی زوم در برابر ویروس در کشت سلولی را انجام دادند.

هوبمن گفت: ما در حال بررسی هستیم تا دریابیم چگونه این داروها می توانند تکثیر ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2(SARS-CoV-2) را تنظیم کنند. ما شاهد نتایج اولیه بسیار چشمگیری در مراحل اولیه بودیم.

کشف مکانیسم پشت پرده ویروس نقص ایمنی

هوبمن گفت که محققان آزمایشگاه وی حدود پنج سال پیش با کریستوفر پاور متخصص اعصاب و رئیس تحقیقات کانادا در عفونت عصبی و ایمنی بدن همکاری کرده بودند تا بررسی کنند که چرا بسکمک از مبتلایان به ویروس ایدز دچار پیری زودرس، لیپودیستروفی(تغییر در نحوه سوخت و ساز چربی بدن) می شوند و برخی اختلالات عصبی برای آنها به وجود می آید که می تواند بر زندگی آنها تاثیر جدی بگذارد.

طی این مطالعه محققان چهار میکرو آر.ان.ای که در مغز مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی که مبتلا به زوال عقل نیز بودند کشف کردند.

هوبمن در ادامه اضافه کرد: ما دریافتیم که هر چهار میکرو آر.ان.ای که در مغز این بیماران تنظیم نشده بودند جهت زیست زایی پراکسی زوم را مورد هدف قرار می دهند. بنابراین همه آنها بیان پروتئین های مورد نیاز برای ساخت پراکسی زوم ها را به صورت کاهشی تنظیم می کنند و واکنش عادی آنها را سرکوب می کنند.

زیست زایی یا بیوژنز به پیدایش موجودات زنده از موجودات زنده ای همانند خود گویند.

آزمایش های سال گذشته هوبمن نشان داد که تقویت پراکسی زوم ها با دستکاری ژن ها می تواند از تکثیر ویروس زیکا جلوگیری کند. طی چهار ماه آینده آنها به آزمایش داروهای تقویت کننده پراکسی زوم می پردازند تا ببینند آیا می توانند همین عملیات را درباره کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 (SARS-CoV-2) و ویروس نقص ایمنی انسان نیز انجام دهند یا خیر. تعدادی از داروهایی که آنها سعی دارند از آن استفاده کنند برخی از داروهای سرطان هستند که تایید شده نیز هستند اما هوبمن کشف کرد که آنها به طور تصادفی جهتی را هدف قرار می دهند که تشکیل پراکسی زوم را مسدود می کند.

وی گفت: بسکمک از این داروها قبلاً برای سایر بیماری ها در انسان آزمایش شده اند بنابراین کار ما باید نسبتاً سریع پیش رود. چند مورد از داروهای درمانی امیدوارکننده در برابر کووید-19 از جمله رمدسیویر و اینترفرون نسبتاً گران هستند، علاوه بر آن باید در بیمارستان به بیمار داده شود در حالی که برخی از تقویت کننده های پراکسی زوم می توانند به صورت خوراکی مصرف شوند و عوارض جانبی کمی دارند.

وی گفت که از پتانسیل این روش جدید در مبارزه با عفونت های ویروسی هیجان زده است و داروهایی که اکنون به دنبال آن است سلول های آلوده را مورد هدف قرار می دهند. از آنجا که آنها ویروس را هدف قرار نمی دهند، بسیار ممکن است که داروها با تداخل در مکانیسم های متداول مورد استفاده توسط ویروس های متعدد، فعالیت ضد ویروسی با طیف گسترده ای نیز داشته باشند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 661

به "کشف مکانیسم عفونت های اچ .آی .وی شاید مبتلایان کووید-19 را از رمدسیویر بی نیاز کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مکانیسم عفونت های اچ .آی .وی شاید مبتلایان کووید-19 را از رمدسیویر بی نیاز کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید