چرا مجلس به افزایش سقف کمیسیون های تخصصی رای مثبت داد؟

به گزارش مجله مدیاپلیر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه با دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 آیین نامه داخلی مجلس موافقت کردند.

چرا مجلس به افزایش سقف کمیسیون های تخصصی رای مثبت داد؟

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، چهارشنبه 28 آبان ماه در مجلس شورای اسلامی طرحی دوفوریتی به تصویب کنندگان مجلس رسید که اجازه افزایش سقف عضویت در کمیسیون های تخصصی برای کنندگان منتخب مرحله دوم را می داد.

علت این تصمیم مجلس بدین گونه بود که باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی چند ماهی به تاخیر افتاده بود از این رو کنندگان مرحله دوم نتوانسته بودند در رقابت انتخاب کمیسیون های تخصصی مجلس شرکت کنند در همین جهت هیئت رئیسه مجلس تصمیم بر آن گرفت تا اجازه دهد کنندگان مرحله دوم انتخابات هم حق تصمیم گیری و انتخاب کمیسیون مورد نظر با توجه به تخصص و تجربه خود انتخاب کنند.

به همین دلیل این طرح با قید دوفوریتی به صحن علنی مجلس آمد که براساس ماده واحده طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هیات رئیسه، کمیسیون های تخصصی هر یک از کنندگان مرحله دوم را بر اساس سوابق، با افزایش سقف حداکثر کمیسیون های تخصصی می تواند تعیین کند.

کنندگان در رابطه با دوفوریت این طرح چه گفتند؟

کنندگان موافق و مخالف با بررسی دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 آئین نامه داخلی مجلس نظرات خود را در این باره اینگونه بیان کردند.

معصومه پاشائی بهرام در مخالفت با این طرح، گفت: یک اتفاقی در مجلس در حال رخ دادن است که بسیار عجیب بوده و نگاه بیرونی را به مجلس خراب می کند چرا یک مسئله قانونی که در آئین نامه آمده و تکلیف آن تعیین شده است باید به دو فوریت مطرح شود. در شرایطی که ذهنیت مردم منفی بوده و مسائل اقتصادی دارند و نتوانسته ایم این مسائل را به دو فوریت مطرح کنیم.

کننده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چرا باید این مسئله دوفوریت شود، کسانی بودند که در بدو آغاز مجلس یازدهم حقشان ضایع شده و نتوانسته اند وارد کمیسیون هایی شوند که حقشان بوده است. چرا باید افرادی که جدید آمده قانونی بیاورند که با دو فوریت مطرح شود لذا بنده با این قضیه مخالف بوده و خواهشمندم اجازه ندهید که این قضیه مهندسی شده و حق دیگر کنندگان ضایع شود.

همچنین حسن لطفی نیز در مخالفت با این طرح، گفت: آقای قاضی زاده به عنوان موافق این طرح گفتند که کمیسیون ها تکمیل شده در حالی که در خصوص کمیسیون قضایی این چنین نیست چرا سخن از تکمیل شدن کمیسیون ها به زبان می آورید در حالی که برخی کمیسیون ها بلاتکلیف بوده و به حدنصاب نرسیده اند.

کننده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به تعداد کل کنندگان کننده ای اضافه شده بود این مورد می توانست مورد قبول واقع شود در حالی که به تعداد کل اضافه نشده بود بلکه برحسب شرایط کنندگان جدید الورود دیر وارد مجلس شدند در حالی که برخی از افراد وجود دارند که شرایط لازم را داشته و نتوانسته اند وارد کمیسیون هایی شوند که شرایط لازم را داشتند بنابراین بسیاری از کمیسیون ها با کمبود کننده روبرو شده و نباید برخلاف آئین نامه عمل کنند.

وی اضافه کرد: باید براساس آئین نامه داخلی مجلس عمل کرده و افرادی که استحقاق حضور در کمیسیون های تخصصی را داشته و حق جابه جایی دارند تکلیف آن ها تعیین شود پس به دوفوریت این طرح رأی داده نشود.

براساس این گزارش سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در موافقت با دوفوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 قانون آئین نامه داخلی، گفت: براساس آئین نامه داخلی مجلس در ابتدای مجلس شرایط کمیسیون ها تعیین شده و در حال حاضر ظرفیت کمیسیون ها تکمیل شده است.

کننده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دوره های قبل پیش از آغاز به کار مجلس انتخابات دوره دوم برگزار می شد، اما در این دوره به دلیل کرونا کنندگان پس از آغاز به کار مجلس یازدهم وارد خانه ملت شدند بنابراین از فرآیند امتیازدهی برای حضور در کمیسیون های تخصصی جا ماندند.

وی با بیان اینکه اگر کنندگان دوره دوم نتوانند براساس سوابق و مدارک خود وارد کمیسیون ها شوند حق آن ها تضییع می شود، اضافه کرد: باید ظرفیت کمیسیون ها را افزایش دهیم تا این افراد بتوانند براساس جایگاه خود در کمیسیون های تخصصی متناسب با سابقه و تجربه خود حاضر شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح دلیل ضرورت تصویب دو فوریت طرح مذکور، ادامه داد: بلاتکلیف ماندن این افراد بیش از این درست نیست و با تصویب دو فوریت می توان زمینه ورود هرچه سریع تر آن ها به کمیسیون های تخصصی مرتبط را فراهم کرد.

همچنین روح الله عباس پور نیز در موافقت با دو فوریت طرح مذکور، گفت: از آنجائیکه کرونا موجب شد انتخابات دوره دوم به تعویق بیفتد 10 نفر از همکاران نتوانستند پیش از آغاز فعالیت مجلس یازدهم وارد خانه ملت شوند.

کننده مردم بوئین زهرا و اوج در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: براساس ماده 38 آئین نامه داخلی مجلس افراد باید براساس تحصیلات، تجربه و ظرفیت های خود وارد کمیسیون های تخصصی شوند بنابراین با تصویب دو فوریت این طرح زمینه تعیین تکلیف این افراد برای حضور در کمیسیون ها فراهم می شود.

در نهایت کنندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی دوفوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با 152 رأی موافق، 57 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 222 کننده حاضر در صحن با دوفوریت این طرح موافقت کردند. این درحالی است که کمیسیون قضایی مجلس یازدهم هنوز نتوانسته است به حد نصاب لازم طبق آئین نامه مجلس شورای اسلامی برسد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 846

به "چرا مجلس به افزایش سقف کمیسیون های تخصصی رای مثبت داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مجلس به افزایش سقف کمیسیون های تخصصی رای مثبت داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید