پخت نان چاپاتی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی نهاده شد

به گزارش مجله مدیاپلیر، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پخت نان چاپاتی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی نهاده شد.

پخت نان چاپاتی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی نهاده شد

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

قضیه چیست؟

علی مستوفیان گفت: پرونده ترکیبات و نحوه پخت این نان سنتی تکمیل و به صورت کامل مستندسازی شده و برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

وی اضافه نمود: 2 نوع نان سنتی دیگر نیز که مختص خراسان شمالی است، شناسایی شده و در حال تکمیل مستندات و پرونده آنها برای ارسال به مرکز به منظور ثبت ملی است.

وی گفت: یکی از این موارد نان چوپانی و مختص چوپان های خراسان شمالی و دیگری نان ترته است.

وی گفت: نان چوپانی نانی حجیم مانند کماج و ترته نانی است که از بقایای کره ای که در زمان تهیه روغن حیوانی حاصل باقی می ماند و ترکیب آن با آرد تهیه می گردد.

مستوفیان گفت: تهیه نان یکی از نیازهای حیاتی بشر بوده و در فرهنگ بومی مردم خراسان شمالی نیز پخت نان از تنوع بسیاری برخوردار است.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: بر اساس آیین نامه ها و کنوانسیون های حفاظت از میراث معنوی، مهارت پخت نان در شاخه دانش ها و عادت ها و رسم های مربوط به طبیعت و کیهان آثار ملی طبقه بندی می گردد.

وی اضافه نمود: پیش از ثبت نان چاپاتی، پخت 11 نان در خراسان شمالی شامل مهارت پخت نان بیشمه، چلپک، فتیر چریشی، فتیر شیرین، اگنجه، کماج، فتیر قتلمه، ساچی، فتیر شیرمال، فتیر جزلاغ و نان یوخا در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده بود.

منبع: همگردی
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 993

به "پخت نان چاپاتی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پخت نان چاپاتی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید