واکنش سازمانملل به اسکان آوارگان میانمار در جزیرهای دور افتاده

به گزارش مجله مدیاپلیر، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، تام اندروز گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار با انتشار بیانیه ای در مورد انتقال یک هزار و 642 مسلمان راخینی به جزیره دورافتاده بهاسان چار بیان کرد که اسکان مسلمانان پناهجوی راخین در این جزیره بدون هیچ تحقیقات مستقلی از سوی سازمان ملل، نگران کننده است.

واکنش سازمانملل به اسکان آوارگان میانمار در جزیرهای دور افتاده

در بیانیه صادره از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار در این خصوص آمده است: با وجود گذشت بیش از 3 سال٬ شرایط بازگشت مسلمانان راخینی از بنگلادش به میانمار فراهم نشده است. این شرایط هم برای مسلمانان راخین و هم بنگلادش قابل تحمل نیست.

تام اندروز ضمن اشاره به عدم انجام تحقیقات مستقل پیرامون شرایط زندگی مسلمانان راخین در جزیره بهاسان چار از سوی سازمان ملل متحد، تاکید نمود: انجام تحقیقات به نفع همه خواهد بود.

وی دراین خصوص افزود: آن ها خواهان بازگشت به خانه های خود هستند و سزاوار این نیز هستند. بحران روهینگیا از میانمار شروع شد. بر این اساس دولت میانمار برای سرانجام دادن به این مسئله مسئولیت حقوقی و اخلاقی دارد.

لازم به ذکر است که بنگلادش آدینه گذشته از شروع انتقال پناهندگان مسلمان روهینگیا که در پی خشونت و ظلم از میانمار به این کشور فرار نموده اند، به جزیره بهاسان چار در ساحل خلیج بنگال اطلاع داد.

این اقدام بنگلادش واکنش بعضی سازمان های حقوق بشری و امدادرسان را در پی داشت.

پاکسازی قومی مسلمانان آراکان

ارتش میانمار در 25 آگوست 2017 حملات خود به منطقه راخین واقع در شمال غربی میانمار را شروع کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی راخینی جان باخته و حدود 350 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

نحوه برخورد دولت میانمار با مسلمانان روهینگیا که اغلب مورد شکنجه، قتل و آزار جنسی قرار گرفتند به بزرگترین چالش آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم این کشور تبدیل شده که از قرار برنده جایزه صلح نوبل نیز بوده هست!

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از 25 آگوست 2017 به این سو از خشونت های ارتش میانمار و بودائیان افراطی فرار نموده و به اردوگاه ها و اقامتگاه های موقت در حومه کاکس بازار واقع در بنگلادش پناه برده اند، به 900 هزار نفر رسیده است.

از سال 1970 تا به امروز 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان راخین در پی خشونت های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته اند.

سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان راخین در میانمار را پاکسازی قومی و نسل کشی توصیف نموده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 897

به "واکنش سازمانملل به اسکان آوارگان میانمار در جزیرهای دور افتاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمانملل به اسکان آوارگان میانمار در جزیرهای دور افتاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید