احتیاج به 110 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ساخت 2 میلیون مسکن

به گزارش مجله مدیاپلیر، خبرنگاران : یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه ساخت دو میلیون واحد مسکونی در یک سال عملیاتی نیست، گفت: برای ساخت این میزان مسکن در سال به 110 هزار میلیارد تومان نقدینگی احتیاج داریم.

احتیاج به 110 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ساخت 2 میلیون مسکن

جهت دریافت خدمات نقشه ساخت الاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران ، این گونه به نظر می رسد که وعده های داده شده در مورد ثبات بازار مسکن چندان درست از آب در نیامده است. در دو سال اخیر نه ابزارهای قانونی (بخوانید دستوری کردن بازار) توانست گرهی از مشکل تاریخی مسکن بگشاید و نه وعده ساخت انبوه مسکن رنگ واقعیت به خود گرفت تا شرایط بازار مسکن خیلی به ماه های پایانی سال 85 و اوایل سال 86 شبیه باشد.

البته شرایط اقتصادی کشور نیز شباهت زیادی با آن روزها دارد؛ نقدینگی به مرز هشدار دهنده 500 هزار میلیارد تومان رسیده است، نظیر آنچه در سال دوم فعالیت دولت نهم روی داد. در این سال (85) به دلیل پرداخت بی حد و حساب تسهیلات بانکی نقدینگی سرگردان کشور به شدت افزایش یافت و روانه بازار جذاب مسکن شد.

نتیجه آن شد که در فاصله ای کوتاه قیمت ها هم در بخش اجاره و هم در بخش خرید و فروش به طور لجام گسیخته افزایش یافت. در حالی تاریخ حداقل برای بازار مسکن در حال تکرار شدن است که مسئولان و دست اندرکاران بخش مسکن رشد قیمت ها در چند سال اخیر را به هیچ وجه قبول ندارند. چه آنکه اخیراً ابوالفضل صومعلو، معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی با قاطعیت گفته که افزایش قیمت مسکن در سال 91 کمتر از نرخ تورم (27 درصد) اعلام شده از سوی بانک مرکزی بوده است.

این در حالی است که گشتی در این روزهای بازار مسکن بیانگر این واقعیت است که قیمت ها کمی بیش از 100 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. اسفند ماه سال گذشته بود که صومعلو با آرام ارزیابی کردن وضع بازار مسکن گفته بود: در سال 91 قیمت مسکن تغییری نخواهد کرد.

دولت نتوانست جای بخش خصوصی را بگیرد

یک کارشناس اقتصاد مسکن در این باره گفت: اساسا وعده های دست اندرکاران بخش مسکن تا به امروز عملی نشده است.

بیت الله ستاریان در گفت گو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران ، اضافه کرد: واقعیت این است که فراوری 1.5 تا 2 میلیون واحد مسکونی در سال از توان دولت خارج است و حتی بخش خصوصی نیز نمی تواند بدون حمایت های دولتی این میزان مسکن را بسازد.

وی با بیان این که برای تحقق این وعده احتیاجمند منابع اقتصادی بسیار عظیمی هستیم، توضیح داد: اگر کل نقدینگی کشور را هم برای این کار در بخش ساختمان جمع کنیم، باز هم نمی توانیم به هدف ساخت سالانه 2 میلیون واحد مسکونی برسیم.

وی با یادآوری این که بطور میانگین 10 تا 12 درصد نقدینگی کشور در بخش ساختمان متمرکز است، اظهار داشت: برای فراوری دو میلیون واحد مسکونی 100 میلیون متر مربع زمین برای ساخت و 120 میلیون متر مربع برای اجرای خدمات جانبی احتیاج داریم.

ستاریان ادامه داد: اگر فرض کنیم ساخت هر مترمربع 500 هزار تومان هزینه دارد در مجموع باید برای فراوری دو میلیون واحد مسکونی 110هزار میلیارد تومان احتیاج داریم و این رقم یعنی حدود 25 درصد نقدینگی فعلی کشور.

این استاد دانشگاه با بیان این که در حال حاضر نیز به دلیل توجه بیش از حد دولت به مسکن، اقتصاد کشور دچار مشکل شده است، اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تا به امروز فقط 200 هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان شده است، چگونه مسئولان وزارت راه مدعی هستند که تاپایان دولت دهم دو میلیون واحد مسکونی دیگر را آماده افتتاح خواهند کرد.

ستاریان با تاکید بر این که در تاریخ ایران بخش دولتی همیشه حدود 7 درصد از ساخت و سازهای مسکن را در اختیار داشته است، گفت: 93 درصد مابقی در اختیار بخش خصوصی بوده است، حال دولت با چه پشتوانه اقتصادی می خواست جای بخش خصوصی را در بخش مسکن بگیرد؟

وی با یادآوری این که در همه جای جهان دولت ها حدود 10 درصد مسکن را در اختیار دارند، گفت: این سیاستها باعث شد تا بخش خصوصی فراوری را کنار بگذارد و کمترین ساخت مسکن در 20 سال اخیر را توسط این بخش داشته باشیم.

کارشناس اقتصاد مسکن در بخش دیگری از سخنانش به اظهارات مسئولان و دست اندرکاران مسکن در مورد رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم اشاره نمود و اضافه کرد: بر فرض که این اظهارات را قبول کنیم، مردم در این باره چه می گویند، متاسفانه قیمت مسکن دیگر به صورت روزانه افزایش می یابد.

وی با بیان این که بخش خصوصی از سال گذشته وارد بازار ساخت و سازهای مسکن شده است، توضیح داد: می توان امیدوار بود که بخش خصوصی سال آینده حضور فعال تری در بخش مسکن داشته باشد و پس از هشت سال تناسب بین عرضه و تقاضا مسکن به وجود آید.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 292

به "احتیاج به 110 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ساخت 2 میلیون مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج به 110 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ساخت 2 میلیون مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید