غنی: کابل برای خروج آمریکا از افغانستان همکاری می نماید

به گزارش مجله مدیاپلیر، رییس جمهور افغانستان تأکید کرد که کابل به تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا در خصوص خروج نظامیان آن کشور از افغانستان احترام می گذارد و در راستای اجرای این فرایند، همکاری می نماید.

غنی: کابل برای خروج آمریکا از افغانستان همکاری می نماید

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، به دنبال اعلام برنامه جو بایدن، مبنی بر خروج تمامی نظامیان آمریکا از افغانستان تا 11 سپتامبر، اشرف غنی گفت که افغانستان در مرحله سقوط قرار ندارد و نیروهای امنیتی و دفاعی توانایی دفاع مستقلانه از کشورشان را دارند.

غنی در نشست مرکز بین المللی نظامی گنجوی تأکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از چندین سال پیش تا به امروز، 94 درصد عملیات ها را به صورت مستقلانه انجام می دهند.

رییس جمهور افغانستان یک بار دیگر تأکید کرد که کابل به تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا در خصوص خروج نظامیان آن کشور از افغانستان احترام می گذارد و در راستای اجرای این فرایند، همکاری می نماید.

غنی همچنین اضافه کرد که این تصمیم آمریکا باعث شد که نگرانی های مردم به خاطر خروج و عدم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برطرف گردد.

به گفته او، افغانستان در حال حاضر از یک طرف با روایت جدید فرایند صلح، اتصال و همکاری های منطقه ای و از طرف دیگر در برابر شبکه های فرامنطقه ای تروریستی و شبکه های جرمی واقع شده است.

رییس جمهور افغانستان همچنین خاطرنشان کرد که برای مدیریت بحران ناشی از تروریسم و شبکه های جرمی، همکاری ها با افغانستان باید کماکان ادامه یابد.

غنی در بخشی از سخنان خود نیز گفت که طالبان یا صلح را بپذیرند و یا این که مبارزه در برابرشان ادامه می یابد.

وی در عین حال افغانسان صلح آمیز و عاری از خشونت و جنگ را به نفع کشورهای منطقه از جمله پاکستان دانست.

غنی در خصوص نقشه راهی که در خصوص صلح افغانستان تهیه نموده، نیز گفت که این نقشه راه بر سه ستون آتش بس، تأمین صلح پایدار و عادلانه و برگزاری انتخابات پایدار است.

وی توضیح داد که به خاطر رسیدن به صلح حاضر است پیش از انتها دوره ریاست جمهوری اش، انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

این درحالی است که چهارشنبه شب گذشته، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا رسما زمان خروج نظامیانش از افغانستان را خاطرنشان کرد. بایدن گفت که تمامی نظامیانش را تا 11 سپتامبر، بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی، از افغانستان خارج می نماید.

همزمان با این، ناتو نیز اعلام نموده است که به همراه آمریکا از افغانستان خارج می گردد.

بایدن در عین حال گفته بود که یاری های دیپلماتیک و بشری کشورش با افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی نیز ادامه خواهد داشت.

از سویی دیگر نیز، روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به کابل، در ملاقات با اشرف غنی گفت که خروج نیروهای کشورش از افغانستان، به معنای تضعیف مناسبات استراتژیک میان دو کشور نخواهد بود.

با این حال، گروه طالبان از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از افغانستان استقبال نموده، اما در عین حال آمریکا را به خاطر تأخیر در خروج نظامیانش، به نقض توافق نامه دوحه متهم نموده است.

ر

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1108

به "غنی: کابل برای خروج آمریکا از افغانستان همکاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غنی: کابل برای خروج آمریکا از افغانستان همکاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید