سوغات کرونا برای بازار مسکن ایران

به گزارش مجله مدیاپلیر، خبرنگاران: این روزها با کسادی معاملات مسکن، قیمت ها نیز ثابت مانده است. البته دفاتر املاک می توانند از ابتدای اردیبهشت ماه با رعایت اصول بهداشتی کار خود را شروع نمایند.

سوغات کرونا برای بازار مسکن ایران

جهت دریافت خدمات فضاسازی حیاط با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بازار مسکن شهر تهران که در اسفند ماه به علت شیوع ویروس کرونا با کاهش 24 درصدی ماهانه و افت 21 درصدی سالانه تعداد معاملات روبرو شد، در فروردین ماه نیز با رکود دست و پنجه نرم می نماید.

هر ساله به طور معمول، در فروردین ماه خرید و فروش ها در بازار مسکن با افت محسوسی روبرو می گردد. سال جاری با شیوع کرونا عمق رکود ماه ابتدایی سال عمیق تر شده است. به همین دلیل قیمت ها نیز ثابت مانده و آنالیز ها نشان می دهد که حتی بعضی مالکان از نرخ های پیشنهادی اسفند ماه کوتاه آمده اند.

مطابق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، دفاتر املاک می توانند از سرانجام ماه جاری با حفظ اصول بهداشتی در جهت مقابله با ویروس کرونا فعالیت خود را شروع نمایند.

بر اساس اعلام وی، به منظور حفظ فاصله اجتماعی و رعایت اصول سلامت و بهداشت عمومی، اتحادیه املاک در سرانجام ماه جاری فعالیت خود را با حضور یک پنجم نیروها شروع می نماید.

از سوی دیگر آنالیز فایل های موجود در بازار مسکن نشان می دهد که نرخ رشد قیمت های پیشنهادی در مناطق جنوبی و مناطق پر تقاضا بیش از واحدهای مسکونی عرضه شده در شمال تهران است. به خصوص در بخش املاک لوکس و نیمه لوکس طبق معمول سال های گذشته رکود بیشتر و رشد قیمت کمتری مشاهده می گردد.

برآوردها حاکی از آن است که در فروردین ماه، قیمت آپارتمان در مناطق 1 تا 5 از ثبات بیشتری نسبت به دیگر مناطق شهر تهران برخوردار است و این شرایط دست کم تا زمان ماندگاری ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

جدا از کاهش انعقاد قرارداد حضوری در دفاتر املاک، طبق برآوردی که از افت فعالیت 30 کسب و کار آنلاین به علت شیوع ویروس کرونا انجام گرفته، آگهی های یک سامانه ملکی 15 درصد کاهش یافته است. البته آنالیز های غیر رسمی نشان می دهد در بعضی سایت های فروش املاک، درج آگهی و حتی تعداد بازدیدها از آگهی های موجود تا 50 درصد کاهش یافته است.

عمده ساکنان در واحدهای دارای سکنه به دلیل نگرانی از اپیدمی ویروس کرونا اجازه بازدید از خانه های خود را نمی دهند. در واحدهای خالی نیز با وجود آنکه بعضاً بازدیدهایی انجام می گردد با توجه به نبود چشم انداز روشن از شرایط بازار، به ندرت قراردادی به امضا می رسد.

بنابراین گزارش، آخرین ماه از سال 1398 بازار مسکن رونق چندانی نداشت و معاملات نسبت به بهمن ماه 24 درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که معمولاً در اسفند ماه سال های قبل شاهد افزایش معاملات نسبت به بهمن ماه بودیم. با این حال بازار مسکن پایتخت از رشد قیمت ها بی نصیب نماند و میانگین قیمت مسکن شهر تهران نسبت به بهمن ماه 8.7 درصد و نسبت به اسفند ماه سال قبل 42 درصد بالا رفت. این بالاترین نرخ رشد ماهیانه از اردیبهشت ماه تا کنون بوده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 352

به "سوغات کرونا برای بازار مسکن ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات کرونا برای بازار مسکن ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید