تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره فرایند صلح افغانستان

به گزارش مجله مدیاپلیر، وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در تماس تلفنی، ضمن آنالیز ابعاد نشست مذاکرات صلح افغانستان که به میزبانی استانبول برنامه ریزی شده، درباره مسائل دوجانبه، سوریه و دیگر بحران های منطقه غرب آسیا صحبت کردند.

تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره فرایند صلح افغانستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزارت خارجه ترکیه بامداد سه شنبه از تماس تلفنی مولود چاووش اوغلو با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود اطلاع داد.

به نوشته روزنامه دیلی صاباح، بر اساس این بیانیه، چاووش اوغلو و بلینکن درباره نشست مذاکرات صلح افغانستان در استانبول، مسائل دوجانبه، سوریه و دیگر بحران های منطقه غرب آسیا صحبت کردند.

وزیر خارجه ترکیه نیز در صفحه توئیتر خود با مفید و سازنده خواندن گفت وگو با همتای آمریکایی خود، نوشت: مسائل دوجانبه در دستورکار ما، از حمله فرایند صلح افغانستان و سوریه، مورد بحث نهاده شد.

بر اساس این گزارش، بلینکن نیز با بیان اینکه ترکیه یک متحد ارزشمند و قدیمی آمریکا است، گفت باقی ماندن آنکارا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نه تنها به نفع این سازمان بلکه به نفع خود ترکیه نیز هست.

به نوشته دیلی صاباح، این اولین تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا بعد از دیدارشان در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در ماه گذشته در بروکسل بود.

آنکارا در حالی برای برگزاری نشست صلح افغانستان با واشنگتن همکاری می نماید که آمریکا در ماه آذر 1399، صنایع دفاعی ترکیه و رئیس آن را به دلیل اقدام این کشور برای خرید اس-400 به لیست تحریم های خود افزوده بود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی روسبرون اکسپورت و خرید این سامانه تحت تحریم های برآمده از قانون موسوم به کاتسا نهاده شده است.

بلینکن پیشتر با بیان اینکه در حال رایزنی با دولت افغانستان و طالبان برای گرد هم آوردنشان در ترکیه است، گفته بود هیچ راه چارهی به جز راه چاره سیاسی در افغانستان وجود نداشته و همگان درک می نمایند که بحران افغانستان راه چاره نظامی ندارد. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1100

به "تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره فرایند صلح افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره فرایند صلح افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید