تاثیرات حذف و عدم حذف دامنه نوسان در بورس

به گزارش مجله مدیاپلیر، موافقان و مخالفان دامنه نوسان بورس کوشش می نمایند مزایا و معایب این روش را پررنگ نمایند. موافقان دامنه نوسان معتقدند قرار دریافت قیمت سهام در یک بازه تعیین، از حرکات بیش از اندازه قیمت جلوگیری می نماید و مانع صعود یا ریزش شدید قیمت ها در یک روز می گردد و می تواند به ثبات بازار یاری کند.

تاثیرات حذف و عدم حذف دامنه نوسان در بورس

به گزارش خبرنگاران، مخالفان دامنه نوسان معتقدند معین دامنه نوسان، نوعی مداخله در سازوکار بازار است که باعث می گردد کشف قیمت با تأخیر انجام گردد، قیمت ها به حد پایین یا بالا تمایل پیدا نمایند و صف های خریدوفروش تشکیل گردد، نقدشوندگی بازار کاهش پیدا کند و در نهایت، کارایی بازار تضعیف گردد.

با وجود این مزایا و معایب، نمی توان به راحتی درباره کاهش، افزایش یا حذف دامنه نوسان در بورس اوراق بهادار تهران تصمیم گیری کرد و پیش از آن ضروری است سیاست گذار، هدف خود را معین کند و بر اساس آن، درباره تغییر یا حذف دامنه نوسان اقدام کند.

در این رابطه، رئیس سازمان بورس در پاسخ به چرایی اتخاذ تصمیم تغییر دامنه نوسان گفت:تغییر دامنه نوسان در شرایط خاص، با ایجاد بستر زمانی مناسب جهت تحلیل را هموار می نماید و پیرو آن سهامداران در فضای آرام تری تصمیم گیری می نمایند. هرگاه شرایط مالی از ثبات بیشتری برخوردار باشد، امکان افزایش دامنه نوسان و حتی حذف آن وجود خواهد داشت.

محمدعلی دهقان دهنوی، درخصوص تغییرات دامنه نوسان و حجم مبنا از روز شنبه، 25 بهمن ماه گفت: درخصوص تغییر دامنه نوسان نظرات متفاوتی مطرح بود و شورای عالی بورس با در نظر دریافت طیف وسیع نظرات و پیشنهاد ها، محدوده دامنه نوسان منفی 2 تا مثبت 6 درصد را مصوب کرد.

وی ادامه داد: با توجه به متغیر های مالی و همچنین بعضی ابهامات نسبت به فضای مالی، تصمیم بر آن شد دامنه نوسان تغییر کند. این تصمیم به صورت موقتی و به دلیل شرایط خاص بازار اخذ شد و روز شنبه گزارش بازار پس از اعمال تغییرات به شورای عالی بورس ارسال و نتایج آن آنالیز می گردد. همچنین در صورت رسیدن به شرایط ثبات مالی، دامنه نوسان می تواند تغییرات دیگری را نیز تجربه کند.

حذف دامنه نوسان تنها در حد حرف است

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه اظهار نظر رئیس سازمان بورس مبنی بر حذف دامنه نوسان، به این زودی های اجرایی نخواهد شد، گفت: هرچند که بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار سهام طی این دو دهه گذشته همیشه بر حذف دامنه نوسان تاکید نموده اند و در مقابل این مطالبه نیز روسای سابق سازمان بورس نیز قول هایی را در این باره داده اند، اما هیچ کدام نیز عملی نشده و به نظر نمی رسد قول رئیس جدید نیز اجرا گردد، زیراکه اولا الان شرایط کلی بورس و همچنین اقتصاد کشور خاص است و بعید است که مسئولان امر دست به چنین کاری بزنند.

وی اضافه نمود: دوستان از حذف دامنه نوسان صحبت می نمایند، درحالیکه این دامنه نوسان نامتقارنی که اعمال کردند، با کاهش روبرو بوده و این موضوع به نظر می رسد کار را با هیجان بیشتری روبرو کند و این برای سهام داران خرد و به خصوص افراد تازده واردی که آموزش اصولی در بازار ندیده اند، می توان بسیار آسیب زا باشد، به هر حال افراد قدیمی و حرفه ای بازار سال هاست که در این محیط حضور داشته و بالا و پایین های زیادی را تجریه نموده اند، از این شرایط نیز می توانند سود خود را ببرند، اما باید شرایط سهام داران خرد را نیز در نظر گرفت.

آقابزرگی افزود: اگر بخواهیم اصولی نگاه کنیم، در چنین شرایطی بهتر است که کمترین تغییرات اعمال گردد، تا بازار خود بتواند بر اساس ذات خودش به تعادل برسد، حال این تغییر قوانین و دستکاری هایی که به نوعی می گردد، در خصوص مقررات، در این چند وقته به هیچ عنوان جواب نداده است، به طور مثال قانونی که در خصوص ممنوعیت نوسانگیری روزانه وضع شد، کمتر از یک ماه دوام آورد و لغو شد، این در حالیست که مهم ترین مولفه بازار سهام نقدشوندگی است و تحت هیچ شرایطی نباید خدشه ای به این موضوع وارد گردد.

این فعال بازار سهام ادامه داد: اما با دامنه نوسان منفی دو که در نظر گرفته اند، عملا نقدشوندگی در بسیاری از نماد های کوچک و متوسط بسیار کم خواهد شد، زیراکه بسیاری از عدم فروش سهام خود خواهند ترسید و این ممکن است سهام را در صف فروش قفل کند، به نظر می رسد، با این اقداماتی که صورت گرفته قصد بر این است که بازار را مدیریت نمایند و در کوتاه مدت نیز شرایط را مثبت نمایند، اما شاید این کار چند صباحی موثر باشد، اما با این اقدامات آینده بلند مدت بورس صدمه می بیند که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی اعلام کرد: بعد از مدتی که نقدشوندگی بازار کم گردد، دوباره سازمان بورس محبور خواهد شد که دامنه نوسان را به حالت عادی خود بازگرداند، معمولا در چنین حالت هایی باید اجاره داد بازار به حالت طبیعی و بر اساس مکانیزم خود به حالت تعادل بازگردد و اگر قرار است که قوانین مورد اصلاح قرار بگیرند، باید به صورت کلی و دسته جمعی بسیاری از مقررات را مورد بازنگری قرار دهند، همچنین در خصوص زیر ساخت ها نیز این موضوع مصداق دارد، بنابراین نمی توان تنها یک گوشه را دست زد، اما کلیت همچنان همان ساختار گذشته باشد.

آقابزرگی یادآور شد: حذف دامنه نوسان باید به مرور انجام گردد، نه یک مرتبه، اگر این کار به تدریج صورت گرفته و زیر ساخت های آن نیز فراهم گردد، بازار می تواند از ثبات خوبی در بلند مدت برخوردار گردد، اما متاسفانه هیچ گامی در این راستا برداشته نمی گردد، در حال حاضر باید تمهیداتی اندیشده گردد، تا آینده بازار سهام با مخاطره روبرو نگردد، زیرا که بعضی اقدامات تاثیرات بلند مدت دارد که شاید در کوتاه مدت این اثرات پدیدار نگردد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1001

به "تاثیرات حذف و عدم حذف دامنه نوسان در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات حذف و عدم حذف دامنه نوسان در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید