این روستا کوچه ندارد، یاسه چای، مقصد مجذوب کننده سفرهای پساکرونا

به گزارش مجله مدیاپلیر، استان چهارمحال و بختیاری حدود 900 روستا دارد که هر کدام از این روستاها از نظر گردشگری زیبایی خاصی دارد و تعداد بی شماری از این روستاها هم دارای بافت های تاریخی است که باید به پتانسیل های گردشگری این روستاها توجه گردد.

این روستا کوچه ندارد، یاسه چای، مقصد مجذوب کننده سفرهای پساکرونا
زهرا صالح نژاد/ روزنامه توریسم

یاسه چای یکی از این روستاها است که از جاهای دیدنی شهرکرد به تعداد می رود و در کنار زاینده رود و در 52 کیلومتری شهرکرد و 60 کیلومتری نجف آباد اصفهان واقع شده است. یاسه چای یا یاسه چاه حدود 400 سال قدمت دارد. این کلمه ترکیبی از یاسه و چای است که کلمه ای ترکی است و به معنای جایی است پهنای رودخانه زیاد می گردد. یاسو به معنی پهن و چای به معنی رودخانه است.

مردم روستا به زبان ترکی سخن می گویند. این آبادی دارای دالان های قدیمی و بافت معماری خاصی است که آن را به یک روستای هدف توریستی تبدیل نموده است. این روستا به دلیل کم بودن زمین برای احداث خانه بیشترین بهره را از زمین ها گرفته است و این مهم موجب شده که در این روستا کوچه ای به چشم نیاید، بلکه رفت وآمدها به وسیله دالان ها صورت گیرد. تونل های روستا با گذشت بیشتر از یک قرن همچنان پابرجاست.

جهت اصلی این دالان به طول 400 متر، شمال و جنوب روستا را به هم وصل می نماید و 5 دالان فرعی، راه های ارتباطی خانه های بافت قدیمی است. بافت روستای یاسه چاه از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است. هسته اولیه آن در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق پیشرفته و برای حفظ امنیت روستا و کنترل آمد و شد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است.

دو دروازه اصلی این روستا در زمان حمله و هجوم اقوام بیگانه در ادوار گذشته به وسیله اهالی بسته می شد. روستای یاسه چای در گذرگاه کمربند سبز زاینده رود واقع شده است که در میان باغ های وسیع گردو و بادام همگونی طبیعت و معماری تاریخی را به نمایش گذاشته است. خانه های مسکونی روستا عمدتا نقشه ساده و بدون دید مستقیم از درب ورودی دارند.

این روستا به دلیل شکل هندسی و داشتن خانه ها و دالان های تاریخی روستایی منحصر به فرد برای توسعه توریستی روستایی است و می تواند مقصد جذابی برای سفرهای پساکرونا باشد. نوسازی و استفاده از مصالح امروزی می تواند روستا را از حال تاریخی بودن خارج سازد. مردم روستا باید برای ورود توریست بسیار و توسعه روستا از ظرفیت تاریخی و خانه های تاریخی استفاده نمایند و نقش مردم در حفظ این روستا بسیار قابل توجه است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1228

به "این روستا کوچه ندارد، یاسه چای، مقصد مجذوب کننده سفرهای پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این روستا کوچه ندارد، یاسه چای، مقصد مجذوب کننده سفرهای پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید